Dit was de nascholing: gezonde en duurzame voeding in aanbestedingen

30/11/2020

Duurzame criteria opnemen in je aanbesteding. Het is niet altijd het eerste waar mensen aan denken bij een duurzaam en gezond voedingsbeleid. Aanbestedingen zijn echter een heel krachtig instrument als je gezonde en duurzame voeding, letterlijk en figuurlijk, op de kaart wilt zetten. Daarom organiseerde Rikolto, in samenwerking met provincie West-Vlaanderen, stad Brugge en MOS op 25 november een nascholing over de wondere wereld van de aanbestedingen.

De uitdagingen van een aanbesteding schrijven

De impact die je met je aanbesteding kan hebben is veelal onbekend en onbekend maakt onbemind. Het is technisch en niet altijd even gemakkelijk. In een schoolcontext waar tijd een zeldzaam gegeven is, is de nieuwe aanbesteding toch vaak copy paste van de vorige. Te begrijpen, maar ook heel spijtig, want goede afspraken maken goede vrienden.

Cateraars doen meestal gewoon wat de klant vraagt. Wil de klant het aanbod gezonder en duurzamer maken, dan moet die boodschap klaar en duidelijk gegeven worden naar de cateraar want enkel dan zal de cateraar hierin volgen. Het is wel heel belangrijk dat die boodschap een haalbare kaart is. Schrijven dat je 100% duurzame maaltijden wilt voor 1 euro, dat werkt natuurlijk niet. Het moeten ambitieuze, maar realistische voorwaarden zijn.

De nascholing ging van start

Met 30 deelnemers gingen we van start. We begonnen de nascholing met een algemene toelichting. Wat is duurzame voeding en waarom is het belangrijk hier op in te zetten? Moet je als school nu afwachten als je pas over twee jaar een nieuwe aanbesteding moet indienen? Zeker niet! Je kan bijvoorbeeld aan de slag met onze toolkit, inzetten op nudging en standaard fairtrade koffie en thee aanbieden in de leerkrachtenkamer. Al deze info, tips & tricks vind je terug in de presentatie.

Vervolgens doken we dieper in de materie. Wat is het verschil tussen technische criteria en gunningscriteria? Je wilt samenwerken met een lokale boer, maar wettelijk gezien mag je dit niet zo in je aanbesteding omschrijven. Dit heeft te maken met oneerlijke concurrentie. Fair enough, maar hoe zorg je er dan voor dat er lokaal en seizoensgebonden groenten op de borden van onze leerlingen komen? Dit en zo veel meer werd toegelicht door onze Rikolto expert in aanbestedingen, Katharina Beelen.

Experts aan het woord

Na deze brede toelichting zoomden we in op de materie. We hadden voor drie van onze criteria van duurzame voeding, drie experts uitgenodigd. Els De Causmaecker van Oxfam Fairtrade, Hanne Heymans van FoodWin en Marijke Van Ranst van Bioforum. Zij gingen in gesprek met de deelnemers over hun onderwerp: eerlijke handel, duurzame productie en het tegengaan van voedselverspilling. Drie tips van onze experts:

"Organiseer een afvalmeting op school. Liefst een hele week. Je hebt dan een duidelijk zicht op waar er een interventie nodig is. Te grote vleesporties? Te veel saus? Gebruik die kennis bij het omschrijven van je criteria"

Hanne Heymans FoodWin

"In een aanbesteding steek je veel tijd. Je moet hier goed over nadenken. Maar ook naast die aanbesteding kan je zaken heel gemakkelijk aanpakken om je aanbod te verduurzamen zoals het houden van een wereldwinkel op school, nadenken over het aanbod op je schoolfeesten, de chocolade die je geeft bij Sinterklaas, …"

Els De Causmaecker Oxfam Fairtrade

"Als je een brede opdracht uitschrijft met enkele bioproducten, dan zullen enkel de grote spelers die alles kunnen aanbieden hierop intekenen. Je kan ervoor kiezen een perceel op te nemen met enkel bioproducten. Zo geef je de biobedrijven een betere positie om alvast die deelopdracht binnen te halen"

Marijke Van Ranst Bioforum

We hopen dat deze nascholing een eerste stap is om scholen hun aanbesteding eens met een andere blik te bekijken. Ben je geïnspireerd geraakt en heb je vragen over het opmaken van je eigen aanbesteding? Aarzel dan niet om ons te contacteren! In het voorjaar plannen we deze aanbesteding opnieuw, gericht op scholen uit het Gentse, en scholen uit het Leuvense.