Dit was Straffe Kost? Straffe school! in Gent

23/03/2020

Dinsdag 10 maart 2020 in Gent, het regent pijpenstelen. Maar dat houdt hen niet tegen, de leerkrachten die zich inschreven voor Straffe Kost? Straffe School!. Met meer dan 50 waren ze aanwezig op deze vormingsdag rond gezonde en duurzame voeding op school, georganiseerd door MOS Oost-Vlaanderen en GoodFood@School van Rikolto.

Opwarming

Na de regen, een lachsalvo, want de dag werd ingeleid door niemand minder dan Veerle Malschaert die ons een stukje bracht uit haar show EcoDiva. Iedereen goed opgewarmd, dan is het tijd voor inhoudelijke kennis. Laura Vandeweghe van het Vlaams Instituut Gezond Leven en Myrthe Peijnenborg van Rikolto brachten de keynote: gezonde en duurzame voeding op school. Aan de hand van veel informatie en concrete voorbeelden werden de leerkrachten ondergedompeld in het thema. Een hele boterham, die smaakt naar meer.

Tijd om aan het werk te gaan

Daarna was het tijd voor inhoudelijke sessies in kleinere groepjes. De leerkrachten hadden de keuze uit maar liefst 11 verschillende workshops begeleid door experten verspreid over de dag en ingedeeld per onderwijsniveau (kleuter, basis, secundair en beleid). In de voormiddag ging het over de verduurzaming van aanbestedingen, voedselverlies aanpakken, met het thema van duurzame voeding aan de slag in je klas zowel in het lager als in het middelbaar.

Heerlijke lunch van RoofFood

Op een lege maag is leren moeilijk, en dus werd er ’s middags gesmuld van een lokale, gezonde en duurzame lunch van RoofFood. Met goede middagbabbels en gevulde magen kon de namiddag worden ingezet.

Ook in de namiddag zaten we niet stil

In de namiddag hadden we het over een gezondheidsbeleid, hoe aan de slag gaan met systeemdenken, eerlijke handel aan bod in de klas, leren proeven bij de allerjongsten, een uitwisselingsmoment en goede praktijkvoorbeelden over gezonde en duurzame voeding op school.

We sloten de dag af met een goed gevulde goodiebag en vooral veel zin om met het thema aan de slag te gaan!