Duurzame lentemaanden bij Paridaens, Leuven

11/04/2018

De GoodFood@School-ambassadeurs van het Paridaensinstituut in Leuven zitten niet stil deze lente. Met ondersteuning van de stad Leuven, werkten ze samen met mijnLeuven (de Leuvense jeugddienst) acties uit voor iedere lentemaand. Maart, april en mei staan, elk met een specifiek thema, in het teken van gezonde, duurzame voeding.

Maart stond volledig in het teken van veggie. Leerlingen daagden elkaar uit om de lekkerste veggiereceptjes uit te proberen. Op 30 maart tijdens de W-VEGG-I-dag lieten de leerlingen de hele school van een zelfgemaakte vegetarische lunch proeven.

De leerkrachten werden even ‘proefkonijn’. Sodexo biedt binnenkort vegetarische broodjes aan in de refter. Welk vegetarisch beleg het lekkerst is, werd in de leraarskamer met veel smaak uitgetest.

Tegelijkertijd kregen ze meer informatie over de vakoverschrijdende leerlijn voeding. Deze leerlijn kan een hulpmiddel zijn voor het ganse schoolteam. Leraren kunnen er beroep op doen om lesinhouden en lesmateriaal te selecteren en controleren, om onderling af te stemmen welke leerinhouden rond voeding wanneer en in welke vakken aan bod kunnen komen. De directie en de werkgroep gezondheid kunnen de leerlijn gebruiken wanneer er bijvoorbeeld een projectweek of een actie rond gezonde voeding op school wordt uitgewerkt. Pedagogische begeleiders kunnen de leerlijn als hulpmiddel kiezen om leerplannen op te stellen.

De maand april staat in het teken van de weg die ons voedsel aflegt, van bij de boer tot op ons bord. In mei volgt nog een actie rond het tegengaan van voedselverspilling.