Foodbattle in Aalst - leerkrachten aan het woord

22/12/2021

De campagne van Rikolto met de slogan ‘Goed eten is een recht’, komt steeds dichterbij. Er komen allerlei mooie acties onze kant uit. Ook scholen gaan met het thema aan de slag. Sommige scholen gaan aan de slag met groeipotloodjes, anderen organiseren een wandeling of verkopen zelfs lekkere foodboxen. 2 enthousiaste dames vanuit Aalst kwamen met nog een ander idee af. Zij organiseren tussen 2 scholen een heuse Food Battle! Ik nodigde deze dames uit voor een gesprek rond de virtuele tafel.

Vertel eens wie jullie zijn en van waar jullie Rikolto kennen?

Ik ben Tina, ik geef al 16 jaar les aan DVM Humaniora Aalst het vak godsdienst. Toen ik begon was er al een traditie met toen nog Vredeseilanden. De 4de-jaars zetten hier toen hun schouders onder. De leerlingen werden uitgedaagd om vrijwilligerswerk te doen door gadgets te verkopen aan de supermarkt. Zelf was ik vroeger ook 1 van die leerlingen die daar stond te verkopen. Dat was altijd heel fijn om te doen. De laatste jaren merkten we wel dat er steeds minder leerlingen enthousiast waren om mee te doen. Ook al waren ze achteraf altijd wel blij.

Ik ben Christel en geef ook godsdienst, maar in het Sint-Maarten Instituut in Aalst en ben er ook zorgleerkracht. Ook wij hebben al de jarenlange traditie om samen te werken met Vredeseilanden/Rikolto. We zochten elk jaar vrijwilligers voor de verkoop in de supermarkt. Ook bij ons ging dat traag en gestaag achteruit.

Wat vinden jullie ervan dat Rikolto de jaarlijkse campagne heeft herdacht en we nu stoppen met de gadgetverkoop?

We zijn allebei heel blij met de switch! De Week voor Goed Eten is een heel fijne kapstok waar je veel mee kan doen. Toen we aan het nadenken waren wat we met onze scholen konden doen, kwamen we al meteen met enkele leuke ideeën af. We hebben deze actie samen bedacht. Christel vertelt dat ze al langer met voeding aan de slag wou gaan tijdens de les, dus dat past hier nu perfect in.

Wat gaan jullie dit jaar juist doen?

We hebben ervoor gekozen om de actie een heel jaar te laten lopen. We organiseren 3 challenges.

• De eerste challenge zal lopen tijdens het eerste trimester. De opdracht is: creatief zijn met de Rikolto-lepels, aangezien de lepel het symbool is van de campagne. Het resultaat kunnen ze filmen of fotograferen en wordt naar ons gestuurd tegen half januari. Die resultaten worden dan gepost op een facebookpagina en het resultaat dat de meeste likes haalt wint. Zo kan telkens heel de school meedoen. Er zal ook een jury zijn. Die zal bestaan uit een kunstenaar en iemand van het lokale Rikolto team. Zij kunnen zorgen voor extra likes.
  • De 2de challenge bestaat eruit dat de lepel zover mogelijk geraakt in vogelvlucht waarbij we de kilometers optellen. Iemand gaat bijvoorbeeld naar Spanje, neemt een foto van de lepel en telt de kilometers bij de teller. De school die de lepel het verst brengt is winnaar.
  • De 3de challenge gebeurt in mei. Dan gaan we aan de slag met de lepels. We gaan 5 gerechten maken die zo duurzaam mogelijk zijn, en die liefst voldoen aan de 6 duurzame principes. De scholen gaan bij mekaar proeven en geven elkaar een score. Dat zal gebeuren door een juryteam dat zal bestaan uit een kok en iemand van het Rikolto-team.

Merken jullie meer enthousiasme bij de leerlingen?

We merken dat ze het leuk vinden, al blijft corona wel voor een extra drempel zorgen om mee te doen. Voor het koken zijn ze wel razend enthousiast!

We zijn heel benieuwd welke school er zal winnen!