Gluren bij de lokale b(est)uren

12/04/2022
Myrthe Peijnenborg
Programma medewerker GoodFood@School bij Rikolto

Toegankelijke schoolmaaltijden is een hot topic, ook op beleidsniveau. Daarom komen we regelmatig samen met 9 lokale besturen om het hierover te hebben. Tijdens dit zogenaamde interstedelijk overleg bespreken we hoe we dit hoger op de politieke agenda kunnen krijgen. Welke lokale successen er worden geboekt en op welke drempels wordt gebotst.

Eén van deze steden is Vilvoorde. Een stad met de nodige uitdagingen op vlak van lege en ongezonde brooddozen, maar ook een stad die de koe bij de horens vat. We praten erover met Katrien Loos, projectmedewerker bij het Sociaal Huis: een fusie tussen de sociale dienst en het OCMW.

Hoe belangrijk is voeding voor jou persoonlijk?

Katrien: Alle belangrijke momenten in het leven zijn op een of andere manier gelinkt aan voeding. Het zijn de momenten dat je samenkomt met de mensen die je graag ziet. Koken en eten is ontspannend, bij momenten zelfs helend. Het heeft ook een grote impact op je fysiek welzijn. Als je ongezond eet voel je dat ook.

Wat is de situatie op vlak van voeding op school in Vilvoorde?

Wij hebben vooral zicht op de situatie in het basisonderwijs. We weten ook dat daar al stappen worden gezet. Zo is de drinkbus ingeburgerd en wordt er enkel water gedronken. De problematiek van lege en ongezonde brooddozen is in alle 16 basisscholen aanwezig. Zo zijn er brooddozen met curryworsten en donuts gespot. Dat is belangrijk om weten. Het gaat niet enkel om lege brooddozen, maar de ongezond gevulde brooddozen, dat is mogelijk nog een groter probleem. We krijgen ook bericht binnen van het wijkgezondheidscentrum dat het aantal kinderen onder de 12 die obesitas hebben alarmerend toeneemt.

Wat doet Vilvoorde om hier een antwoord op te bieden?

Wij hebben het schoolmenu tegen honger ontwikkeld. Dit is een waaier van mogelijkheden waar scholen uit kunnen kiezen. Alle scholen zijn anders, zo ook hun noden. De budgetten zijn helaas beperkt, maar via dit menu willen we scholen ook zelf laten nadenken over hoe je het bepaald budget op de meest effectieve manier kan laten werken voor jouw school. Scholen kunnen hiermee een subsidie aanvragen voor het aankopen van voeding. Het merendeel van de school had al een brood in de vriezer zitten, nu moet dit niet meer uit het budget van de school komen. Daarnaast kunnen ze kiezen uit tal van ondersteuningsmaatregelen. Dit gaat van het inhoudelijk begeleiden: hoe omgaan met armoede op school of hoe je in gesprek gaat met ouders, tot het ontzorgen door middel van helpende handen. Het idee van dit menu kwam er na deelname aan het interstedelijk overleg. Hier werden we geïnspireerd door een presentatie van de Stad Antwerpen, die een soortgelijke menukaart hebben uitgewerkt.

Schoolmenu tegen honger

Ontdek welke mogelijkheden een school heeft om in te zetten op voeding.

Naar de schoolmenu

Hoe zou jij dit interstedelijk overleg omschrijven?

Het is een inspirerend overleg. Door de presentatie van de stad Antwerpen, wist ik: deze kant moeten wij ook op. Anders hadden we waarschijnlijk nog langer in cirkels gedraaid. Nu hebben we al het gevoel dat we vertrekken van een bepaalde basis.

Het is ook een fijne groep mensen, een echte ruggensteun. Het is heel motiverend te weten dat collega’s van andere steden hier ook mee bezig zijn en soms ook tegen dezelfde zaken aanbotsen als wij. Dat geeft moed omdat we hetzelfde doel voor ogen hebben. We willen naar maatschappelijk sterkere structuren, waar geen kind uit de boot valt.

Mijn tip: maak tijd vrij om met de scholen in overleg te gaan en te luisteren naar hun verhalen. Probeer je strategie niet te lang op je eigen eiland bedenken, maar doe dit samen. De echte kennis en ervaringen zitten bij hen.

Katrien Loos Projectmedewerker Sociaal huis

Wat is je grote droom op vlak van voeding op school?

Gezonde voeding! Op elke school, op elk moment, toegankelijk voor elk kind. Dat het vanzelfsprekend is, net zoals het in sommige bedrijfsrestaurants vanzelfsprekend is.

Ten slotte: heb je nog een tip voor andere lokale besturen om met dit thema aan de slag te gaan?

Maak tijd vrij om met de scholen in overleg te gaan en te luisteren naar hun verhalen. Probeer je strategie niet te lang op je eigen eiland bedenken, maar doe dit samen. De echte kennis en ervaringen zitten bij hen.