GO! Scholengroep Gent, Agape en Rikolto strijden samen tegen voedselverlies

19/12/2019

1/3de van ons eten gaat de vuilbak in. Dat roept verontwaardiging op, ook bij de scholen van GO! Scholengroep in Gent. En dus gingen ze samen met cateraar Agape aan de slag om hun voedselverspilling terug te dringen. Op 4 december kwamen verschillende GO!-scholen samen met Rikolto, MOS en Djapo om praktijkervaring uit te wisselen. Dat is nodig, want de maaltijden op school zijn toch overal een beetje anders. De ene school heeft meer aandacht voor de refter aankleding, terwijl de andere extra oog heeft voor het opscheppen. Scholen kunnen dus veel leren van elkaar. Bovendien staan ze er niet alleen voor, want Rikolto, MOS en Djapo werden ook uitgenodigd om de scholen mee te ondersteunen in hun acties tegen voedselverspilling.

MOS stelde het actiepakket Kostbare Kost voor. Dat pakket is digitaal terug te vinden op Klascement en zit boordevol actiefiches en praktische tips voor kleuter, lager en middelbaar onderwijs om voedselverspilling aan te kaarten en terug te dringen. Rikolto voedde de deelnemers met hands on tips waarbij kleine moeite tot grote resultaten kan leiden. Agape zorgde in de voormiddag ook nog voor een vorming voor de bestelverantwoordelijken, want eten dat niet besteld wordt, kan ook niet verloren gaan.

Naar huis met een actieplan

De scholen gingen naar huis met een actieplan tegen voedselverspilling. Dat is een actieplan vol kapstokken waar ze mee aan de slag kunnen gaan. In januari en februari moeten de actieplannen concrete vorm krijgen. Daarvoor kan de school gratis begeleiding krijgen van Rikolto. Van maart tot mei gaan we dan met de uitgekozen acties aan de slag. Elke school voert op zijn eigen manier actie tegen voedselverspilling!

Wil je hiermee zelf ook aan de slag gaan?

Gebruik dan deze handige template om te kijken welke vakjes je al kan aanvinken en ga aan de slag!