Goed eten is een recht!

26/01/2021

Maar dat recht is, mede door de coronacrisis, verre van evident. Toch is ervoor zorgen dat iedereen, van jongs af aan, toegang heeft tot gezond en duurzaam eten iets wat we samen kunnen verwezenlijken. Om verder te kunnen bouwen aan dit recht, lanceerde Rikolto op 5 december de nieuwe campagne. Vrijwilligers over heel Vlaanderen staken de handen uit de mouwen, ketens voor goed eten werden opgestart, scholen gingen enthousiast aan de slag en duizenden mensen steunden de campagne.

Geen gewoon campagneweekend

Al sinds jaar en dag gaan vrijwilligers en scholieren in het campagneweekend van januari de straten op. Vol enthousiasme verkopen ze gadgets ten voordele van Rikolto: sleutelhangers, houten lepels, balpennen... Maar toen raakte de wereld in de greep van covid-19. Het campagneweekend van 2021 zou er geen worden als andere jaren.

De pijnpunten van ons voedselsysteem blootgelegd

Tegelijkertijd is de nood aan een duurzaam voedselsysteem en het recht op “goed eten” nu extra groot. In april voorspelde het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties al dat wereldwijd 300 000 mensen per dag konden overlijden door honger ten gevolge van de coronamaatregelen en dat het aantal mensen in acute hongersnood zou verdubbelen tegen eind 2020. Alarmerende cijfers. Ook in België zien we de voedselonzekerheid toenemen. Voedselbanken zien de vraag naar voedselhulp stijgen en leerkrachten zien hoe leerlingen met een lege brooddoos naar school komen.

Rikolto aan het werk

Goed eten is de goedkoopste gezondheidszorg, de beste armoedebestrijding, een sterk antwoord op de klimaatcrisis. Dat goed eten begint ook op school: bij de schoolmaaltijden, de tussendoortjes en het drankenbeleid. Maar ook in de klas is het onderwerp van belang, om zo de voedselgeletterdheid te verhogen. Daarom zetten we met GoodFood@School in op een gezond en duurzaam voedingsbeleid op alle Vlaamse scholen. Benieuwd hoe we dit doen? Je leest er alles over op onze website.

Maar ook door middel van talloze andere projecten werken we met Rikolto wereldwijd aan het recht op goed eten. In Nicaragua krijgen jongeren van het platteland via het Yes You(th) Can programma een opleiding die hen in staat stelt om een toekomst op te bouwen binnen de landbouw. In Indonesië worden scholen begeleid om gezondere voeding aan te bieden in de schoolkantines. Terug in België moedigen we supermarkten aan om gezonde en duurzame voeding toegankelijker te maken en worden mooie initiatieven beloond door de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award.

Een alternatieve campagne

Het belang van al deze projecten is dus zeker niet geminderd. Maar hoe zorg je voor een verantwoorde én succesvolle campagne in tijden van corona? Lily en haar zoon Brecht uit Herent kwamen met een creatieve oplossing: de Keten voor Goed Eten. Hierbij gaven vrijwilligers en sympathisanten over heel Vlaanderen dozen met houten lepels door aan wie het recht op goed eten ook belangrijk vindt. Iedereen bij wie zo’n doos passeert, neemt er één lepel uit en doet een vrije gift aan Rikolto. En met die lepel, wordt vervolgens natuurlijk goed eten klaargemaakt. Over heel Vlaanderen werden al meer dan 1500 ketens opgestart. Heel wat vrijwilligers lieten zich daarnaast van hun meest creatieve kant zien en organiseerden ook nog wandelingen, online kookworkshops en nog veel meer. In Torhout werd zelfs een reuze lepel gemaakt van maar liefst 1,6kg chocolade!

Ook heel wat scholen gingen aan de slag. Onder hen ook Sint-Ursula Middenschool uit Lier, waar de leerlingen onze leuke groeipotloden verkochten aan hun kraampje op de speelplaats.

Zorg mee voor het recht op goed eten!

De campagne bracht al meer dan €170 000 op, en de teller blijft nog even lopen. Een gift doen kan nog steeds op één van onze actiepagina's of op BE64 0000 0000 5252.

Wil jij graag nog een actie doen op jouw school?

Het kan! Neem een kijkje op onze pagina en laat ons iets weten. We bekijken graag samen welke actie het meest geschikt is voor jullie school en ondersteunen met veel plezier bij de voorbereiding.

Neem een kijkje op onze pagina