“Goed eten is een recht”: alles over onze nieuwe campagne

17/12/2020

Je bent ze waarschijnlijk al wel eens tegengekomen: enthousiaste vrijwilligers van Rikolto (vroeger Vredeseilanden) die in januari aan de supermarkten of in de straten gadgets verkopen. Met de opbrengsten hiervan werken we aan duurzame, gezonde en toegankelijke voeding in verschillende regio’s in de wereld. Door het coronavirus kan een dergelijke verkoop niet doorgaan. Gelukkig vonden we creatieve manieren om tóch een mooie campagne te kunnen lanceren!

Goed Eten is een Recht

Op 5 december klonk het startschot van de nieuwe campagne van Rikolto: Goed Eten is een Recht. Dat recht op goed eten is helaas, mede door de coronavirus, verre van evident. Daarom roepen we iedereen – burgers, overheden, bedrijven, supermarkten en scholen – op om samen aan dit recht te werken. Hiervoor starten we 2000 “Ketens voor Goed Eten” op in heel Vlaanderen. Bij elke keten worden 10 houten lepels op een coronaveilige manier doorgegeven om goed eten mee te koken. Tegelijkertijd helpt iedereen die meedoet via een gift om het recht op goed eten ook voor anderen waar te maken. Meer informatie over de Keten voor Goed Eten kan je hier vinden.

Scholen in actie

Maar wat dan met die honderden scholieren die jaarlijks als vrijwilliger aan supermarkten, straten en op pleinen gadgets verkopen? De straat opgaan, passanten aanspreken en met cash geld werken is in deze coronatijden geen optie. Toch werkten heel wat scholen ook dit schooljaar acties uit om mee te bouwen aan het recht op goed eten! Acties op een coronaveilige manier uitwerken vraagt enige creativiteit, maar al snel werd het duidelijk dat er nog steeds veel opties zijn. Zo gaan leerkrachten en leerlingen aan de slag met duurzame take-away kookpakketten, een solidaire maaltijd op school, of laten ze zich sponsoren om te lopen, wandelen of fietsen. Verschillende scholen organiseren ook een (interne) verkoop van onze groeipotloden: duurzame houten potloden waarvan je het uiteinde in aarde kan planten om er kruiden uit te laten groeien. Eén van deze scholen in Sint-Ursulamiddenschool in Lier, waar enthousiaste leerlingen een week lang een kraampje met groeipotloden uitbaatten.

Wil jij ook een actie organiseren bij jou op school?

Dat kan nog steeds! Meer informatie vind je op onze website.