GoodFoodies sluiten af in stijl en smeden plannen voor komend schooljaar

18/05/2020

Niks te niet zoeken op Google maps naar waar we nu weer juist afgesproken hebben met de GoodFoodies. We zagen elkaar digitaal! Door corona viel er heel wat in het water, maar dat kon de voedselambassadeurs van GO! atheneum Gentbrugge en het Sint-Pieterscollege niet klein krijgen. We kwamen met hen samen om in stijl het GoodFoodiestraject af te sluiten, te luisteren naar wat ze toch al verwezenlijkt hebben en hoe ze de toekomst zien.

Kleine opfrissing

Even een kleine opfrissing: GoodFoodies, dat zijn leerlingen met een hart voor gezonde en duurzame voeding die daarvoor actie willen ondernemen op hun school. Afgelopen semester kwamen we 3 keer met hen samen om veel bij te leren over voeding en inspirerende plekken in Gent te bezoeken. We leerden bij over met de seizoenen mee boeren in de stad, wat minder vlees eten al dan niet kan doen, hoe dat juist zit met eerlijke handel en voedselverspilling, en natuurlijk hoe gedragsverandering juist in elkaar zit. Tussen sessie 3 en 4 gingen de leerlingen zelf aan de slag op school. Ze bedachten en voerden acties uit om hun medeleerlingen aan te sporen stil te staan bij hun eigen eetpatroon.

In dit filmpje zie je hoe het er aan toeging.

Mooie verwezenlijkingen

En uit die acties kwamen mooie dingen voort!

• De GoodFoodies van Sint-Pietersinstituut werkten een plantaardig aanbod uit voor hun foodtruck op de mondiale dag op school. Ze waren in een mum van tijd uitverkocht en konden veel leerlingen overtuigen dat plantaardig ook lekker kan zijn. Dat werd nog eens bevestigd door de enquête die ze achteraf rondstuurden. Die werd trouwens massaal ingevuld (bijna 30% van de leerlingen antwoordden).

• Op GO! atheneum Gentbrugge pakten de GoodFoodies het iets anders aan. Zij zetten in op de ouderavond om meer uitleg te geven aan de ouders. Zij bepalen immers vaak wat er in de brooddozen van hun kinderen terecht komen en hebben zo een grote impact. Ook was hun plan om een leuke challenge uit te werken tijdens de laatste 100dagen van de 6de jaars, maar daar strooide corona wat roet in het eten. Zij houden dat plan bij voor volgend jaar, wanneer ze ook willen werken aan meer duurzame tussendoortjes in het winkeltje.

Afsluiten in stijl

Om in stijl af te ronden lieten we de leerlingen hun grijze cellen werken tijdens de Eet-kwis van onze stagiaire Naomi Dries. Op een speelse manier werd ons geheugen opgefrist en wisten we terug helder en krachtig waarom inzetten op gezonde en duurzame voeding zo belangrijk is.

Afsluiten gebeurde met tromgeroffel van de houten Rikolto-lepels, die elk van de GoodFoodies als aandenken in de bus krijgt. We blikken terug op een mooi traject met super geëngageerde leerlingen van scholen die bereid zijn hun steentje bij te dragen aan voeding, lekker voor mens én planeet!

Bedankt Marit, Luna, Nori, Roos, Charlise, Lina, Laura, Joek, Tita, Elizabeth, en Clara voor jullie enthousiasme en engagement!

En voor alle andere leerlingen op scholen in Gent. Zien we jullie volgend jaar in een nieuw GoodFoodiestraject?