GoodFood@School Challenge 1: duurzame vis (van 28/09 tot 2/10)

24/09/2020

Goed eten is een recht

Maar toegang tot die voeding is verre van evident. Recent maakt de coronacrisis dit pijnlijk duidelijk. We moeten ervoor zorgen dat iedereen, van jongs af aan genoeg en gezond eten ter beschikking heeft. Dat is iets wat we samen kunnen. Als burger, als ouder, als boer, als school, als supermarkt, als overheid, als stad. Dat zijn we allemaal en laat ons daar werk van maken!

We dagen je school uit!

Met GoodFood@School dagen we jouw school uit om van dat recht, om van gezonde en duurzame voeding de normaalste zaak van de wereld te maken tijdens onze GoodFood@School Challenges. We in op 7 cruciale voedingsthema's. Op 7 vaste momenten schenken wij volop aandacht aan deze thema’s en moedigen we scholen aan om dat ook te doen. De eerste challenge draait rond duurzame vis. Van 28 september tot 2 oktober kunnen scholen zowel in de klas als in de refter dit thema in de kijker zetten.

Waarom is duurzame vis nu belangrijk?

Vis is bij veel kinderen niet altijd even populair, maar het bevat wel veel goede bestanddelen. In witte vis zit bijvoorbeeld veel eiwitten en weinig vetten. Vette vis, zoals zalm en tonijn, zit dan weer vol omega 3 en dat is goed voor de hersenontwikkeling.

Omdat de visserij kampt met problemen als overbevissing, bijvangst, vervuiling ... is het belangrijk om te kiezen voor duurzame vis. Dat kan zowel vis uit zee als gekweekte vis zijn. Het MSC-label staat garant voor duurzaam gevangen vis, het ASC-label voor duurzaam gekweekte vis. Met GoodFood@School hebben we gekozen om duurzame vis als 1 van onze 7 speerpunten te zien.

Hoe kan je aan de slag gaan?

• Schrijf je in via deze link. Dan krijg je automatisch ons startpakket toegestuurd.

• We hebben een actiefiche rond dit thema ontworpen boordevol concrete inspiratie waar scholen gemakkelijk mee aan de slag kunnen. Doe dus een actie, stuur ons kort wat jullie gedaan hebben naar info [at] goodfoodatschool.be of deel het op jullie sociale media met #goodfoodatschool en wie weet maak je kans op een leuke prijs!

GoodFood@School Challenge 1: duurzame vis

Hier vind je alle concrete info die je nodig hebt om aan de slag te gaan rond duurzame vis. Laat je inspireren en veel succes!

Op naar GoodFood@School Challenge 2: Eerlijke handel

Van 12 tot 16 oktober is challenge 2 aan de beurt. Deze challenge gaat over eerlijke handel. Klik door en lees wat je allemaal rond dit thema kan doen in jouw school.

Naar Challenge 2!