GoodFood@School goes international

17/12/2020

In alle Vlaamse scholen een gezond en duurzaam voedingsbeleid... Maar binnenkort misschien ook in scholen in het buitenland!

‘GoodFood@School goes international’ is iets waar Rikolto al een tijdje mee bezig is. De bedoeling van dit project is om de ervaringen van GoodFood@School in België te delen met collega's van Rikolto in andere regio's. De regio's die hun eerste stapjes willen zetten om in scholen aan de slag te gaan zijn Latijns-Amerika, de Democratische Republiek Congo, West-Afrika, Vietnam en Indonesië. We zijn gestart met het maken van een internationale GoodFood@School toolkit, die collega’s moet helpen om inspiratie te geven. Elke context is natuurlijk anders waardoor elk land zijn eigen tools verder zal ontwikkelen die beter aansluiten met de realiteit. Verder zijn er bijeenkomsten gepland tussen enkele internationale collega’s en het GoodFood@School team hier in België om samen te kijken hoe dit vorm kan krijgen.

Waarom in het buitenland?

Gezonde en duurzame voeding op school is voor drie belangrijke spelers van essentieel belang: voor boeren, voor burgers en voor overheden.

• De toegang tot scholen geeft boeren een voorspelbare vraag waardoor de onzekerheid vermindert en waardoor het hen stimuleert om te investeren in de duurzaamheid van hun bedrijf. Daarbij kunnen schoolcontracten de toegang tot krediet vergemakkelijken.

• Voor burgers en vooral kinderen, is gezonde en duurzame voeding ook heel belangrijk. Programma’s rond voeding op scholen leiden vaak tot een hoger aantal inschrijvingen, een verbetering van het onderwijsniveau en leveren veel voordelen op vlak van voeding.

• Bovendien erkent de Internationale Mensenrechtenwetgeving het recht van kinderen op adequate voeding, onderwijs en gezondheid, en het is de rol van de overheden om dit recht te doen naleven. Al die redenen zorgen ervoor dat het zinvol is om GoodFood@School in andere regio’s te starten om zo andere kinderen de kans te geven om te genieten van gezonde en duurzame voeding.

Wat betekent dit concreet?

Natuurlijk kunnen we niet zomaar kopiëren en plakken wat er in België is gebeurd. Wat hier werkt, zal niet per se elders werken, en andersom. Er moet rekening worden gehouden met regionale contexten. Het doel is dus niet om een kant-en-klare methode voor te stellen aan de collega’s in het buitenland, maar wel om ze zoveel mogelijk instrumenten en handvaten te geven zodat ze zelf kunnen evalueren wat er in hun context mogelijk is. Midden november vond er een dialoog plaats met alle verantwoordelijken van de betrokken regio’s, samen met het team van GoodFood@School in Vlaanderen. Het was een bijzondere kans om de verschillende facetten van het project nader toe te lichten en om de zorgen en suggesties van collega’s in het buitenland in kaart te brengen. Ondertussen werden ook de belangrijkste instrumenten van de toolkit vertaald van het Nederlands naar het Engels zodat ze internationaal gebruikt kunnen worden.

En wat nu?

De volgende fase begint volgende week. Elke betrokken regio zal afzonderlijk samenzitten met het Belgische team. Deze bilaterale sessies zullen ons ook in staat stellen om nog verder te gaan in het denkproces en om de lokale context beter te begrijpen. Een beter begrip van de mogelijkheden en uitdagingen ter plaatse is belangrijk om collega’s in het buitenland te kunnen ondersteunen op basis van de ervaring die we al in België hebben opgedaan.

‘GoodFood@School goes international’ belooft dus uitdagend maar vooral verrijkend te worden! We zijn benieuwd hoe de verschillende regio's hiermee aan de slag gaan en kijken ernaar uit om hen op weg te helpen.