GoodFood@School: Gratis soep in De Zevensprong

03/05/2022
Femke Van Vaerenbergh
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

In het najaar van 2021 lanceerden Rikolto en Stad Leuven de projectoproep GoodFood@School, waarbij Leuvense basisscholen hun eigen project rond gezonde, toegankelijke voeding mochten indienen. Zes projecten werden goedgekeurd en startten eind januari op, met steun van Stad Leuven. Onder hen De Zevensprong, waar de kok van de school, Benoit Reisner, ons alles over gaat vertellen over hun soepproject.

Is gezonde voeding een belangrijk thema voor jullie school?

In het algemeen is gezonde, duurzame voeding al jaren een heel belangrijk thema voor deze school. We willen een gezonde maaltijd aanbieden zodat ouders dit niet meer ’s avonds moeten voorzien voor hun kinderen. Mijn voorgangster was ook al bezig met dit thema. Ik ben er nog een stapje verder in gegaan. We maken alles zelf. Van bouillons tot degen tot soepen, … Dit maakt het makkelijker voor allergenen. Ik maak nu warm eten voor 50-60 kinderen dus het is doenbaar om alles zelf te maken.

Hoe zijn jullie tot dit soepproject gekomen?

Vorig schooljaar kreeg ik het idee om gratis, verse soep te maken voor de hele school. Dit idee kwam er naar aanleiding van een artikel dat ik las in Humo rond lege/ongezonde brooddozen. We zagen dit ook bij enkele leerlingen van ons. Om daar een oplossing voor te bieden wou ik starten met gratis soep voor iedereen. Als school is het belangrijk om gezonde voeding mee te geven aan de leerlingen, daar sta ik als kok van de school helemaal achter. Als we al 1 dag gratis soep kunnen meegeven, dan hebben ze die dag toch al een mooie portie groentjes binnen.

Vorig jaar is dit project van start gegaan in samenwerking met de leerkrachten. Het is belangrijk om hen mee te nemen in dit verhaal. Zij moeten toch enkele praktische zaken op zich nemen dus wouden ze hier graag bij betrekken. Toen de projectoproep GoodFood@School verscheen bedachten we dat het fijn zou zijn als we konden uitbreiden naar 2 dagen soep per week.

Zijn jullie op bepaalde drempels gestoten?

Toen we wouden uitbreiden naar 2 dagen kwam er in het begin iets meer weerstand van de leerkrachten. Er zijn nu 2 klasjes die niet meedoen, omdat de werklast anders te hoog is. De andere klassen doen wel mee. In het begin werd het soms ook vergeten door een aantal leerkrachten, dus het was belangrijk dat we het altijd goed aankondigden. Nu weet iedereen het en is het een gewoonte geworden.

Om het praktisch te kunnen bolwerken hebben we Sonja, onze keukenhulp, een uurtje meer werktijd aangeboden zodat alle thermossen van de soep worden schoongemaakt. Organisatorisch kwam er niet veel meer extra werk bij.

Hoe zijn jullie gestart met dit soepproject?

We hebben een stagiair onder de arm genomen. Zij heeft dit project in goede banen geleid. Zij is de leerlingen gaan warm maken voor dit project door op een speelse manier te vertellen wat gezonde voeding net is, waarom dat belangrijk is, … Maar ook praktisch is ze gaan kijken welke thermossen de beste zijn, en gaan onderhandelen over de prijs. We waren heel blij met haar hulp!

Hoe ervaren de leerlingen/leerkrachten/ouders dit project?

Ik krijg alleen maar positieve reacties. Ook bij de kinderen zelf. Iedereen kent het systeem ondertussen, de weerstand is weg. Ik merk dat de kinderen in het algemeen ook gemakkelijker eten en kunnen benoemen wat ze eten. Ook de ouders zijn heel blij met dit soepproject. Het geld dat nodig is om dit project te financieren komt van de schoolkas zelf.

1 van onze ouders werkt bij de Foodhub. Ze hadden eens een aantal kilogram broccoli over dat niet meer verkoopbaar was dus die overschotten zijn naar de school gegaan en gingen mee in de soep. Werken met voedseloverschotten maakt het verhaal nóg sterker, dus misschien kunnen we hier in de toekomst nog wat meer over nadenken. En wie weet kunnen we de soep dan nog meer dagen in de week gaan geven aan de kinderen?

Hebben jullie nog tips naar andere scholen om hiermee te beginnen?

Gewoon doen! 1 dag soep voorzien voor heel de school komt gemiddeld op 20 euro. Dat is niets, in vergelijking met de impact die je ervoor in de plaats krijgt. Zulke projecten hoeven dus niet altijd duur te zijn. Als er scholen zijn die twijfelen om te starten met een keuken in eigen beheer, we willen gerust onze tips hierrond geven. Ze kunnen ons altijd contacteren!