Green Deal voor gezonde en duurzame voeding op school uit de startblokken

22/06/2018

Op 13 juni gaven we de start voor de opmaak van een Vlaamse Green Deal voor duurzame en gezonde voeding op school. Een 'Green Deal' is een samenwerking tussen de Vlaamse Overheid en (privé)partners, om een duurzaam initiatief te verwezenlijken. In dit geval engageren Rikolto (Vredeseilanden), GoodPlanet, Fairtrade Belgium, het Vlaams Instituut Gezond Leven, The Shift, Fevia, Boerenbond, en de Vlaamse Overheid zich om een gezond en duurzaam voedingsbeleid in alle Vlaamse scholen na te streven tegen 2021.

Vanuit ons programma GoodFood@School beschikken we met Rikolto over expertise over het soms moeizame proces om dit in verschillende types scholen tot realiteit te maken. Deze Green Deal geeft ons de kans om met die expertise aan de slag te gaan. Samen met initiatiefnemers kunnen we kijken hoe we dit proces kunnen vergemakkelijken.

"Met dit lanceringsevent willen we de Green Deal vooral bekend maken onder potentiële partners", zegt coördinator Jen Willems. We willen partners oproepen en triggeren om een engagement op te nemen "In deze fase bereiden we de officiële ondertekening van deze Green Deal voor, met een overzicht van de partners en hun engagementen die hier mee hun schouders onder zetten. In november hopen we de officiële ondertekening rond te hebben."

Partners die hieraan willen meewerken, kunnen zich vanaf nu aanmelden om mee te stappen.

Bezoek de officiële website van de Green Deal voor gezonde en duurzame voeding op school op www.gezondeduurzamevoedingopschool.be

Jen Willems, coördinator van de Green Deal: jen.willems [at] rikolto.org