Het GoodFood@School kerstmenu

22/12/2021

Dat de medewerkers van GoodFood@School veel met voeding bezig zijn, had je waarschijnlijk al wel door. Maar wat eten ze zelf graag met de feestdagen? We verklappen je hier onze beste recepten!

Voorgerecht/aperitief

Een greep uit Naomi’s favoriete hapjes:

Ik begin een feestelijke avond het liefst met een assortiment van lekkere kleine hapjes. Gezellig bijbabbelen terwijl er af en toe een nieuw hapje rondgaat, ideaal voor een familiefeest of avondje met vrienden.

Naomi

Hoofdgerecht

Katharina's eigen versie van Kerststrüdel met sojagehakt in bladerdeeg (voor 4 personen)

• 300g sojagehakt
  • 2 sjalotjes of 1 ui gesnipperd
  • 1teentje look, gesnipperd
  • 2 wortelen, geraspt
  • 1 wit van prei in dunne halve ringetjes
  • 1 el peterselie, grof gehakt
  • tijm
  • 1 el bloem
  • 1/2 tl mosterd
  • 1 glas witte wijn of groentebouillon (ik verkies de witte wijn :))
  • 20 ml sojasaus
  • Muskaatnoot
  • 1 geklutst eitje
  • 1vel bladerdeeg
  • Sesamzaad
  • 300 gr Veldsla
  • 2 stronkjes witloof
  • 1 appel
  • Limoen
  • Cranberrychutney
  • Peper & zout

Bak in wat olie de ui, look en geraspte wortel, de prei en een beetje peterselie. Voeg 300 g sojagehakt toe. Bak 5 minuten en kruid met wat tijm. Voeg de bloem toe, bak nog even door en blus met een glaasje witte wijn of groentebouillon. Kruiden met de sojasaus, muskaatnoot en peper en voeg tenslotte een eitje (hou een beetje over voor het bestrijken van het deeg) en een klein beetje mosterd toe. Meng alles tot je een stevig mengsel hebt. Rol het bladerdeegvel uit, schik het mengsel op de deeg en rol op. Bestrijk met een geklutst eitje, strooi er sesamzaadjes over en bak gedurende 20 minuten op 180°. Snijd de appel en besprenkel met limoen, snij de witloof in stukjes en meng onder de veldsla. Afkruiden naar smaak. Snij de Strüdel in dikke plakken en serveer met het slaatje, een beetje cranberrychutney en feestelijke kroketjes.

Dit is mijn eigen herwerking van een recept van Annabel Meuleman. Lekker en gemakkelijk, en ik heb er écht al mee gescoord!

Katharina

Nagerecht

Femke leerde Madam Bakster kennen tijdens de lockdown. Een heel mooi verhaal met heerlijke recepten. Ze noemen zichzelf 'the guiltfree bakery'. Daarmee alleen al was ze meteen overtuigd. Ontdek het recept van de lekkere boekweit chocolade brownies met een verborgen ingrediënt. Een perfecte afsluiter van een gezellige avond. (En scroll zeker eens door de andere recepten)

De afsluiter van de avond is minstens even belangrijk als de opener! Er zijn nu zoveel lekkere én gezonde recepten voor desserten, probeer er zeker eens eentje uit.

Femke

Drankje

Myrthe kwam deze week terug van Finland en nam mee... een recept voor Glögi! Waan je even ook in Finland met dit lekkere Glögi recept.
Extra tip van Myrthe: voeg op het einde nog een lepel rozijnen en gepelde amandelen toe om het helemaal compleet te maken.

Dit gezellige drankje is Kerst ten top en bewijst dat alcohol niet nodig is om het warme kerstgevoel naar boven te brengen. Zegt dat deze pluche husky het gezegd heeft.

Myrthe

Fijne en vooral ook lekkere feesten!