Het voedingsbeleid van De Wijnpers is op het goede spoor

19/02/2020

De activiteiten rond gezonde en duurzame voeding in De Wijnpers volgen elkaar mooi op. En met blijdschap merken we ook dat het meer en meer wordt verankerd in het beleid van de school.

Herbruikbare flesjes

Voor alle leerlingen stond er op 6 december een cadeautje van de Sint klaar, een mooie duurzame Dopper drinkfles! Ook voor de leerkrachten en personeel was er eentje voorzien.

De Sint brengt hiermee een duurzame boodschap: een steentje bijdragen aan een beter milieu. Laat ons met z'n allen deze hervulbare fles gebruiken op school, waardoor we minder verpakkingsafval creëren.

Een communicatie naar alle leerlingen, leerkrachten en ouders versterkten nog eens de impact van deze actie.

Gezonde week

De leerlingen van het eerste jaar hielden in december een gezonde week. Elke dag een gezond ontbijt met onder andere havermout pannenkoeken, yoghurt met vers fruit, gezond verloren brood, ...

Ze deden ook een activiteit die gelinkt is met gezondheid. Zo onderzochten ze onder andere de gezonde voedingsdriehoek.

Kerstfeest met een duurzaam sausje

En ook het Kerstfeest was voorzien van een duurzaam sausje: een duurzame cateraar verzorgde het hele feest. Niet makkelijk om zo’n beslissing te maken, dat wilt zeggen dat er al hard gewerkt is aan het draagvlak op school. Natuurlijk een ideale manier om van duurzame voeding de normaalste zaak van de wereld te maken!

Workshop voor ouders

Op de kerstmarkt hielden een aantal geëngageerde leerkrachten een workshop rond gezond en duurzame brooddozen. De ouders kregen ook de receptenboekjes mee naar huis.

Aanbod in de refter

Sinds half februari schakelde De Wijnpers over naar duurzaam belegde bruine broodjes.

Er worden enkel nog bruine broodjes aangeboden, en een aantal soorten beleg worden aangepast. Hesp wordt vervangen door bio kipfilet, martino wordt vervangen door een vegetarische spread, en een broodje kip curry wordt ook een broodje met veggie spread. De keuze van de spread werd bepaald door de GoodFoodies.

De afdeling tuinbouw engageert zich om nog meer en gevarieerder in te zetten op het aanbieden van seizoensgroenten aan de eigen schoolkeuken. De volgende stap zal zijn om na de paasvakantie ook voor de slaatjes een duurzaam alternatief aan te bieden. Hiervoor zal onze kok eerst een gerichte bijscholing volgen.