Instituut Maris Stella Sint-Agnes (IMS) kiest voor GoodFood@School

01/03/2018

IMS kiest voor GoodFood@School

Het IMS in Borgerhout is een ‘magneetschool’. De school is een culturele smeltkroes en met zijn ligging pal op de Turnhoutsebaan, het hart van Borgerhout, is het de perfecte afspiegeling van de buurt. Het IMS wil optimale kansen creëren voor haar leerlingen. Daar hoort gezonde voeding bij. De noodzaak om rond (duurzame) voeding te werken is groot maar de school heeft er niet altijd de nodige ruimte voor.

De samenwerking met GoodFood@School startte in november 2017 met een analyse van het bestaande voedingsbeleid op school. Het IMS heeft, net zoals het gros van de Antwerpse scholen, geen aanbod van warme maaltijden. De focus tijdens de analyse lag daardoor meer op de brooddozen (en op de ouders die ze vullen), de tussendoortjes en de eetplek. Ook de bredere schoolomgeving, zoals de broodjeszaken waar de jongeren hun lunch halen, wordt meegenomen in de analyse. Aan de hand van deze gegevens (nulmeting) stelde een werkgroep een stappenplan voor waarmee personeel, leerlingen en ouders aan de slag kunnen. Resultaat: de brooddozen, de refter en het schoolbeleid worden dit schooljaar aangepakt.

werkgroep gezondheid

Gezonde, duurzame voeding mag geen eendagsvlieg zijn. Een werkgroep gezondheid moet ervoor zorgen dat de ideeën een vaste plaats op school krijgen. Op basis van het programma 'Gezonde School’ van het Vlaams Instituut Gezond Leven (o.a. verantwoordelijk voor de nieuwe voedingsdriehoek) zal Rikolto samen met een groep geëngageerde leerkrachten deze werkgroep opstarten.

Naast water, zijn energiedrankjes het goedkoopste drankje in de Aldi. Het is logisch dat dat een probleem is.

Katrien Goetschalckx leerkracht

Iedereen een brooddoos

Pleiten voor gezond en lekker eten is één ding, maar voor sommige leerlingen is een lege brooddoos dagelijkse realiteit. Bij het begin van volgend schooljaar, najaar 2018, wordt een brooddozenactie gelanceerd. IMS is een school midden in een grootstad met typische grootstedelijke uitdagingen. Pleiten voor duurzame voeding zoals bijvoorbeeld fairtrade of seizoensgebonden producten staan daardoor niet hoog op hun agenda. De bestaande acties, zoals de brooddozenbattle van GoodFood@School, vragen daarom een andere aanpak.

Leerlingen kunnen workshops volgen en leren hoe een brooddoos gezond te vullen. Ook ouders worden meegenomen via een workshop op hun maat: een gezonde, lekkere lunch voorzien zonder al te zware kosten. Het doel is elkaar inspireren en vanuit de eigen leefwereld laten kennismaken met verschillende recepten. Gezond eten kan op vele manieren: met een volkorenboterham of met een eigen rijstgerecht. En wie weet groeit al die inspiratie uit tot een eigen IMS-kookboek!

Refter wordt ontmoetingsplek

Een gezellige refter, waar je met je vrienden of collega’s tijd wil doorbrengen, kan helpen in het stimuleren van een gezonde lunch. IMS wil de refter herdenken en gaat voor de totaalaanpak waarbij leerlingen, personeel en lokale handelaars mee vorm geven aan een gezellige interculturele ontmoetingsplek waar je samen kan eten, je eigen drinkfles kan vullen en waar er aandacht is voor gezonde, duurzame voeding. Vandaag maken de leerlingen van ‘Verzorging & Voeding’ al verse soep die gratis wordt uitgedeeld. Lokale handelaars worden gecontacteerd om te kijken of er met overschotten van fruit, groenten, yoghurt, brood… kan worden gewerkt. Zodra de refter verandert in een aangename lunchplek, dan worden natuurlijk alle leerkrachten, leerlingen, personeel en ouders uitgenodigd voor een duurzaam, lekker en gezond openingsfeest.

Het is belangrijk om rekening te houden met de specifieke context van onze leerlingen. Dat is geen publiek dat een traditionele broodlunch zal meenemen. Er zijn bijvoorbeeld drie Ghanese meisjes die om de beurt Ghanees eten meebrengen en delen met de andere leerlingen.

Sabine Van Steenbergen leerkracht