Interactief wandelen en fietsen tijdens het Belmundo festival

24/02/2021

Belmundo is het Gentse activiteitenfestival rond internationale solidariteit. Dit jaar kan je heel de maand maart alles ontdekken en beleven rond het thema ‘system change’. Ook Rikolto is van de partij!

Werken aan een duurzaam voedselsysteem

Bij Rikolto zijn we ervan overtuigd dat iedereen het recht heeft op goed eten. Met iedereen bedoelen we dan ook echt iédereen, overal ter wereld, nu en in de toekomst. Om dit te realiseren hebben we wereldwijd nood aan een duurzaam voedselsysteem. Dat is dan ook waar Rikolto voor gaat! Hiervoor werken we samen met boeren, supermarkten, scholen, overheden, burgers, … in 17 verschillende landen, om zo stapje voor stapje het systeem te verduurzamen.

Belmundo in coronatijden

Het Belmundo festival bestaat elk jaar uit allerlei uiteenlopende activiteiten rond één relevant thema: filmvoorstellingen, lezingen, tentoonstellingen, ontbijtbabbels, … Helaas concepten die (in hun originele opzet) niet helemaal coronaproof zijn. Gelukkig zet het festival volop in op alles wat wél mogelijk is, met een hele reeks aan leuke alternatieve activiteiten als resultaat. Digitaal gebeurt er heel wat, maar er zijn ook raam-tentoonstellingen en heel wat activiteiten in de openlucht die je (alleen of in kleine groepjes) kan doen. Wil je weten welke activiteiten Rikolto in elkaar geknutseld heeft? Lees dan snel verder!

De GoodFood wandeling

Een leuke wandeling voor jong en oud die je heel de maand maart kan doen! De GoodFood wandeling neemt je mee door de “eetbare” straatjes van de wijk de Brugse Poort. Hier test je via interactieve quizvragen je kennis over voeding, ontdek je interessante weetjes en krijg je tips om zelf op eenvoudige manieren mee te werken aan een duurzaam voedselsysteem. De wandeling is geschikt voor (gezinnen met) kinderen vanaf +- 10 jaar. Belangrijk: de wandeling werkt met QR-codes. Je hebt dus wel een smartphone nodig om de QR-codes te scannen.

Doe je mee? Super! Je start de wandeling in de Appelstraat. Zoek er de poster met 'GoodFood wandeling STARTPUNT' als titel en de logo's van Rikolto en GoodFood@School onderaan. Hier start je de wandeling en wordt alles uitgelegd. Daarna volg je telkens de groene pijlen met een wortel tot aan de volgende QR-code. Na een wandeling van zo’n 2km kom je terug in de Appelstraat. Hier vind je de allerlaatste QR-code.

Een pijltje gemist en niet zeker waar naartoe? Met het kaartje vind je de route snel weer terug.

Fietstocht: van mega landbouw naar vree wijze landbouw

Van 13 tot 31 maart kan je je ook al fietsend laten inspireren: ontdek met onze fietstocht de verschillende initiatieven rond alternatieve voedselsystemen in Gent en andere delen van de wereld. Je fietst alleen of in een groepje van maximaal 4 personen (of volgens de huidige coronamaatregelen) wanneer je dat wil. Om de lijst met stops en een voorgestelde fietsroute te krijgen, schrijf je je in via deze pagina. Ook deze activiteit werkt met QR-codes, dus hou je je smartphone bij de hand.

De fietstocht is één van de activiteiten in de reeks van “Waar is TAMARA*?”. TAMARA is het letterwoord voor ‘There are many alternatives ready and available’ en is een reactie op ‘There is no alternative’ (TINA) - het klassieke antwoord dat je soms krijgt wanneer je (een aspect van) heersende systemen bekritiseert. Deze activiteitenreeks is een samenwerking van Broederlijk Delen, Wervel, Ghent Centre for Global Studies, CATAPA, Studio Globo, BOS+, Rikolto, Oikocredit, Oikos en Energent.