Kick-off School Food Council Brugge

23/02/2021

4 februari was het eindelijk zover, de eerste School Food Council in Brugge. We waren al actief in de regio met de School Food Council van West-Vlaanderen. Een heel leerrijke periode, waar we heel mooie zaken konden realiseren, maar waarna we ook moesten toegeven dat een provinciale School Food Council zonder lokale aftakkingen een te groot werkgebied is. Oostende is Brugge niet en Waregem is geen Roeselare. Elke plek kent zijn eigen drempels en kansen. Daarom werd er samen met de council in West-Vlaanderen en stad Brugge afgesproken om de werkgroep enkel te focussen op Brugge.

Focus op inspireren en uitwisselen

Tijdens de eerste council lag de focus op kennismaking, inspireren en uitwisselen. Draagkracht is essentieel. We waren dan ook heel blij dat Schepen Esquenet van Klimaat, Energie en Milieubeleid de council officieel lanceerde. Ze benadrukte nog maar eens het belang van gezonde en duurzame voeding op school, met de focus op de meest kwetsbare leerlingen.

We namen ruim de tijd om elkaar beter te leren kennen. In de huidige groep zitten onder andere de stedelijke diensten Onderwijs en Milieu & Klimaat, het transitieplatform, Flavour, Logo Oostende-Brugge, Vives Hogeschool en Feu vif. Een heel mooie en uiteenlopende groep!

Uiteraard begin je een startvergadering met een uitgebreide introductie. Wat is GoodFood@School en meer concreet, wat is een gezond en duurzaam voedingsbeleid? Waarom doen we wat we doen en wat hebben we allemaal al gedaan?

Kennismaking met Brugge

We maakten naast kennis met elkaar, ook kennis met ‘de case’ Brugge. Dat is de eerste stap als je werk wilt maken van een gezond en duurzaam voedingsbeleid op alle Brugse scholen. Waarvan vertrekken we? Wat gebeurt er nu al allemaal in Brugge (en dat is heel wat!) en waar zitten de kansen?
Vervolgens gingen we in op de vraag wie de belangrijke spelers zijn in Brugge. Dit gaat van beleidsmedewerkers, tot producenten, tot onderwijsactoren, tot cateraars, tot… Welke van die spelers missen we in de huidige council en moeten we zeker betrekken? Welke spelers moeten we sowieso op de hoogte houden van ons werk en betrekken op het juiste moment.
Op het einde was er tijd om te dromen over alles wat we willen realiseren in Brugge. Er kwamen mooie dromen uit. We hopen jullie hier in de toekomst nog meer over te vertellen!

Conclusie: genoeg groene goesting om hier een heel mooi verhaal te gaan schrijven. We kijken ernaar uit!

Lees hier wat de council West-Vlaanderen al heeft gedaan in het verleden