Leuvense GoodFoodies in actie

19/02/2020

Na een fijne opleidingsnamiddag gaan de GoodFoodies van de verschillende scholen aan de slag om een actie neer te zetten in hun eigen school.

De GoodFoodies van De Wijnpers zetten in op gepimpt water

In De Wijnpers besloten de leerlingen te werken rond het drinken van water. Volgens hen drinken hun medeleerlingen nog steeds te veel ongezonde dranken in de school. Maar hoe? Door het hip te maken natuurlijk!

Aan de hand van een coole bar op de speelplaats brengen ze water onder de aandacht, en je kan het natuurlijk ook pimpen met fruit en kruiden!

Op de wereldwaterdag van 20 maart gaan ze nog een stapje verder gaan en dan proberen we dit lekker, gezond en hip gepimpt water te verankeren in het dagelijks aanbod!

De GoodFoodies van Stroom brainstormen erop los!

Met 14 GoodFoodies denken ze na hoe ze gezonde en duurzame voeding op de kaart kunnen zetten bij de medeleerlingen, de leerkrachten en ouders.

Ze gaan een filmpje maken waarin ze uitleggen wie ze zijn en waar ze voor staan. Dat tonen ze aan de medeleerlingen bij de start van de projectweek die doorgaat na de krokusvakantie.

In die projectweek is het thema voor de leerlingen van het eerste jaar duurzaamheid. De leerlingen zullen soep maken met duurzame ingrediënten, om mee te nemen als verwarmend tussendoortje naar de beheerswerken in de natuur die ze de volgende dag gaan doen. Maar zijn die ingrediënten dat wel zo duurzaam? De GoodFoodies blijven alert en gaan met een checklist aan de slag.

De leerlingen van het tweede jaar werken rond het thema ‘blik op de wereld’ en gaan op reis doorheen de wereldkeuken. Daar zullen de GoodFoodies vloggen over hun ervaringen met de checklist bij de hand!

In de loop van de projectweek, laten we onze fantasie de vrije loop om nog 3 andere acties uit te werken!

De GoodFoodies van Sint-Pieters bekijken het aanbod op school

De geëngageerde GoodFoodies van Sint-Pieters vragen zich af hoe duurzaam het aanbod is van de cateraar op school. De school heeft net ingezet op extra duurzame criteria in hun aanbesteding, waardoor ze sinds september een nieuw aanbod hebben van een nieuwe cateraar. Tijd voor een kleine analyse!