Lokale besturen gaan samen voor toegankelijke schoolmaaltijden

20/06/2023

Hoe gezonde, duurzame voeding op school beschikbaar en betaalbaar maken voor álle leerlingen: dat is het vraagstuk waar het interstedelijk netwerk, bestaande uit 10 Vlaamse steden en gefaciliteerd door Rikolto, zich over buigen.

Samen pluizen we de verschillende mogelijkheden en uitdagingen uit. Verschillende steden zetten reeds experimenten op, zoals de stad Leuven en Lekker(s) Op School in Gent, of werkten een subsidiereglement uit voor lokale scholen zoals in Antwerpen, Roeselare en Vilvoorde. Uit deze initiatieven kan het volledige netwerk leren en inspiratie opdoen.

Inspiratie kan ook buiten dit netwerk van Vlaamse steden gevonden worden. Op 13 juni ging het netwerk op bezoek bij Gemeenteschool De Kriek in Schaarbeek. De Kriek is een vrij recente school, opgericht in 2011. Gesteund door het lokale bestuur en de schepen van onderwijs zetten zij al sinds het begin in op gezonde, duurzame voeding. Zo wordt twee keer per dag gesneden fruit aangeboden, krijgen de kleuters ’s middags gratis soep en zijn alle warme maaltijden vegetarisch. Wat opvalt: alle verschillende schakels zijn cruciaal in dit verhaal, van de schepen en stadsadministratie tot de directie, poetsvrouw en ander ondersteunend personeel van de school. En de school blijft dromen en volgende stappen nemen. Zo is nu bijvoorbeeld het begin van de moestuin op het dak van de school te bewonderen. Lees hier meer over de aanpak van De Kriek...

Met het interstedelijk netwerk bekijken we ook hoe we het thema overal op de agenda kunnen zetten en houden. Want om werk te maken van toegankelijke voeding op school - met talrijke kansen voor het verbeteren van voedselgeletterdheid, voedingspatronen en gelijke (onderwijs)kansen – hebben we álle bestuurlijke niveaus nodig. De lokale besturen van het interstedelijk netwerk tonen alvast dat er veel mogelijkheden én animo zijn om er werk van te maken.