Next level koken met resten: een workshop improvisatiekoken

14/10/2022

Van 13 tot en met 15 september waren alle partners van het #FoodScienceClass project in België. We spraken over het verloop en de toekomst van het project. Het was ook tijd om #FoodScienceClass in de praktijk te zien. Daarom gingen we op woensdag 14 september met z’n allen naar Antwerpen. Daar hadden we afgesproken in de keuken van de Kompaan met de leerlingen van 4 Maatschappij en Welzijn van het IMS.

Niet toevallig organiseren we deze workshop in de Kompaan: “Dit is buurtkeuken, een voedselatelier, een samentuin, een netwerk, … ze brengen mensen samen en voedsel is hiervoor de motor.” De ideale plek om de leerlingen en de partners van het project samen te brengen.

Met deze leerlingen gingen we ook vorig jaar aan de slag. Ze kregen toen les over onder andere ultrabewerkte voeding, voedselverspilling en kritisch kijken naar online informatie over voeding. Vorig jaar hadden we ook een kookworkshop ‘koken met restjes’, maar vandaag gingen we een stap verder.

De insteek van de workshop was anders. We werkten wederom met reststromen. Vorige keer gingen we aan de slag met delen van groenten die anders in de vuilnisbak belanden zoals het vocht van kikkererwten of het loof van bloemkolen. Dit keer hebben we reststromen gehaald bij Rico in Antwerpen, een coöperatieve buurtwinkel.

Recepten konden we niet gebruiken, want dat is lastig als je niet op voorhand weet wat je voorhanden hebt. We kregen zoete aardappelen, aubergines, rapen, pompoen, paprika’s en noem maar op. Wat moet je daar nu mee? Gelukkig was er Elke van het Kabinet van Gezonde Zaken om ons te ondersteunen en dat liep als een trein. Binnen no time stonden er prachtige gerechten op tafel, veel door eigen creativiteit van de leerlingen.

Wat vonden de leerlingen?

Ze vonden deze workshop leuker dan de vorige, want nu konden ze zelf bepalen wat ze gingen maken en niet zo’n saai recept volgen. Een opsteker!

Het resultaat mocht er wezen: gemarineerde rapen, snijbonen met tahinidressing, watermeloen met munt en feta, auberginespread, zoete aardappelsoep. Samengevat: een feestmaal!

#FoodScienceClass is een project van EIT Food en Klimaatfonds Antwerpen