Nieuwe cursussen 'Zero Waste' en 'Gezond Leven' in GO! atheneum Gentbrugge

09/04/2020

Je kent ze wel, die gemotiveerde mensen die anderen met hun enthousiasme weten mee te nemen in hun verhaal. Wat doen gemotiveerde leerkrachten? Die nemen leerlingen mee in hun passie. En hoe doe je dat beter dan nieuwe vakken in elkaar te steken?

Zero Waste

Evelien Haentjens van GO! atheneum Gentbrugge maakte er werk van. In de zomer van 2019 schreef ze twee volledig nieuwe cursussen. Leerlingen kunnen vanaf dit schooljaar kiezen voor het vak: Zero Waste, waarin ze zelf aan de slag gaan en veel bijleren over een verpakkingsloze wereld.

Hoe gezond te leven?

Het tweede vak gaat over hoe gezond te leven. Het spreekt voor zich dat er ook stil wordt gestaan bij voeding. En niet zomaar een beetje. Van september tot februari leren de leerlingen van het 3de middelbaar alles over de voedingsdriehoek. Ze staan daarbij ook stil bij andere facetten van ons eten, waaronder de sociale en ecologische componenten. Zo komen de 6 criteria van GoodFood@School ter spraken:

• minder dierlijk, meer plantaardig
  • duurzame vis
  • lokaal en seizoensgebonden eten
  • producten uit eerlijke handel
  • producten uit duurzame productiemethoden
  • voedselverspilling en -afval

Om het thema te doorvoelen maakt Evelien zoveel mogelijk gebruik van hands on praktijken. De leerlingen leren zelf gezonde recepten opzoeken en plantaardige spreads voor op de boterham te maken. Lekker ervaringsgericht leren van de bovenste plank!

Wil je ook weten hoe Evelien van start ging en wat de leerlingen hiervan opsteken? Bekijk dan het filmpje en ga zelf aan de slag!