Ondertussen in de GoodFood Challenge...

Ondertussen in de GoodFood Challenge...

29/03/2018

GO Geel pimpt haar schoollunch

De leerlingen Sociaal Technische Wetenschappen van GO GEEL pimpten hun populairste schoollunch en maakten er een duurzaam gerecht van. Tijdens de middagpauze werd er sojayoghurt aangeboden en ontdekten de leerlingen, leerkrachten en keukenpersoneel alle voordelen van plantaardige alternatieven. Een andere groepje leerde improvisatiekoken met geredde groenten van de markt. Er werden ook restjes gered, zo werd een restje volkoren rijst omgetoverd tot heerlijke wafels.

Ik vond het echt leuk om eens samen te koken. Ik ben ervan geschrokken welke impact dierlijke voeding heeft op het milieu! Ik houd daar nu meer rekening mee.

Leerling

Het fijne aan het project is dat het leerlingen aanzet tot actie in de ruimere schoolcontext.

M. CUYVERS Leerkracht GO Geel

Soms hebben leerlingen een extra duwtje in de rug nodig en een kader nodig om te kunnen experimenteren. Wij bieden met het traject de mogelijkheid, het vertrouwen en de ondersteuning om acties uit te denken en op te zetten. We proberen daarbij zoveel mogelijk vanuit hun eigen interesses te vertrekken en hen een fijne ervaring mee te geven. In dit traject hebben de leerlingen samen gekookt. Het vormde een een verbindende activiteit en het deed hen actief nadenken over de herkomst van het voedsel op hun bord. Ze hebben het schitterend gedaan.

Valérie Vermeiren GoodPlanet Belgium

KA Lokeren wordt uitgedaagd

In het KONINKLIJK ATHENEUM LOKEREN daagden twee klassen van het zesde jaar secundair onderwijs elkaar uit. De ene groep werkte rond voedselverspilling, de andere rond de impact van voeding op de mens en onze planeet. Na een introductie over duurzame voeding moesten de leerlingen zelf informatie sprokkelen over thema’s als voedselverspilling, eerlijke handel, seizoensgebonden groenten en fruit, enz. Ze werden uitgedaagd om dit verhaal met positieve acties tot bij de andere leerlingen te brengen. Zo werd de schoolautomaat gesaboteerd en de waarheid van de ongezonde producten aan het licht gebracht, maakten ze allerlei lekkers zoals broodpudding, een smoothie van gered fruit, zelfgemaakte granola en frietjes van geredde aardappelen op het veld.

De aanpak van het GoodFood@School klastraject, de GoodFood Challenge, is verschillend van onze klassieke manier van lesgeven. De leerlingen worden actief betrokken en hun persoonlijke interesses worden geprikkeld. Ik zie leerlingen op een andere manier uit de hoek komen dan gewoonlijk. Ik denk dat deze ervaring hen wel zal bijblijven.

Leerkracht

Ik vind het leuk om op een laagdrempelige manier duurzame voeding bekend te maken bij mijn medeleerlingen. Zelf ben ik hier al langere tijd mee bezig, maar ik merk dat op school, maar ook thuis, dit onderwerp nog niet zo leeft.

Athena Leerling

Door de ‘weet-wat-je-eet challenge’ lees ik nu vaker wat er op verpakkingen staat. Het verbaast me dat er zoveel suiker en E-nummers in voedingsmiddelen zitten.

Leerling

De leerlingen worden aangemoedigd om te reflecteren over hun voedingspatroon. Ze krijgen de vrijheid om zelf acties te bedenken waarmee ze op hun beurt de medeleerlingen inspireren. Het vormt een vernieuwende uitdaging voor mij als begeleider, alsook voor de leerlingen zelf.

Gladys Vancoillie GoodPlanet Belgium