Ontmoetingsdag uitwisselingstraject ‘Young Food Professionals’

27/11/2018

Op 21 november waren we met 40 deelnemers te gast op de educatieve boerderij Het Neerhof, op een boogscheut van Brussel. In die historische vierkantshoeve kwamen afgevaardigde leerlingen uit de richtingen landbouw, voeding-verzorging, gezondheidswetenschappen, biotechniek en sociaal technische wetenschappen samen voor de eerste stap in het uitwisselingstraject Young Food Professionals.

Hoewel het thema voeding hen niet vreemd is, bleek dat ze nog niet helemaal vertrouwd waren met de principes van duurzame voeding. Nochtans zijn deze leerlingen de producenten, aankopers, verwerkers, verkopers of adviseurs van ons eten van morgen. Binnenkort stappen zij mee in de transitie naar een duurzame voedselketen. Tijd dus om deze Young Food Professionals warm te maken voor duurzaam ondernemen.

Op het programma stond een speeddate met acht professionele actoren uit de voedselketen. Deze duurzame ondernemers vertelden gepassioneerd over hun parcours, professionele keuzes en drempels in de sector.

De leerlingen kregen de kans om de gesprekken voor te bereiden. De jongeren waren nieuwsgierig hoe de sprekers het tot duurzaam ondernemer geschopt hadden en wat hun drijfveren zijn. Ze vroegen wie hun klanten zijn en hoe ze die trachten te bereiken. Ze polsten naar hun grootste successen, maar ook naar hun tegenslagen en werkpunten. Ze durfden kritische vragen te stellen over hun manier van werken en waarom ze doen wat ze doen. Er werd gevist naar concrete tips en ze probeerden te achterhalen hoe de sprekers te toekomst zien van de voedingssector en hun job.

Wat de jongeren bijleerden zullen ze doorvertellen aan hun klasgenoten en in een volgende stap gaan ze met de hele klas een duurzaam voedingsinitiatief bezoeken. We zijn benieuwd waar ze zullen terechtkomen en wat ze zullen beleven.

Op speeddate met:

• Lothar Boeykens - Fairtrade Belgium : “Veel landbouwers hebben subsidies nodig om te kunnen overleven.”
  • Edith Goomes - De Hobbit: "Onze vleesvervangers zijn veel goedkoper dan een stukje vlees.”
  • Benny Van de Velde - CSA boerderij Oogstgoed en Wervel vzw: “Minder dan 1% van de mensen in België draagt de verantwoordelijkheid voor iedereen eten te voorzien, dat is toch onlogisch!”
  • Sophie Feren - Ohne: "Ohne is een verpakkingsarm winkelconcept. Bij ons kan je de hoeveelheden kopen die je echt nodig hebt. Zo gaan we ook voedselverspilling tegen."
  • Jan Pille - Neerhof vzw: "Als je de voedselketen kort houdt, is dat zowel voor producent als consument goed."
  • Patrick Marchal - Vegetarische kok op een school in Schaarbeek: “Voor 1 kilogram vlees heb je 15000 liter water nodig.”
  • Gus Verhaeghe - Innovation Manager bij Flanders Food: “Het voedselverlies omwille van esthetiek is heel groot: een komkommer moet recht zijn en een paprika moet een steeltje hebben.”
  • Wendy Dresen - Eva vzw

Via dit uitwisselingstraject brengen we leerlingen en leerkrachten uit alle stappen van de voedselketen samen. We willen jonge mensen de kans geven om expertise op te doen binnen de sector en praktijkgerichte ervaring op doen. Want ze staan voor eenzelfde uitdaging: een duurzame en gezonde voedselketen, goed voor onszelf en onze planeet.

Eveline De Reu Educatief medewerker GoodPlanet

Bedankt voor de goede ontvangst gisteren. De leerlingen en ikzelf waren zeer enthousiast en meteen klaar om erin te vliegen!

Tania Dierickx Leerkracht Technisch Atheneum Ieper

Nogmaals dank voor de interessante dag. Het waren voor mij boeiende ontmoetingen en voor onze leerlingen zeker een eyeopener!

Rita Van Raemdonck Leerkracht Broederschool Biotechnische en Sport Sint-Niklaas