Onze nieuwe pilootschool komt mee op voor het klimaat

31/01/2019
Femke Van Vaerenbergh
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

Een eenmalige didactische uitstap

Het GO! Atheneum Gentbrugge is op de tweede editie van de actie ‘Youth for Climate’ met een 120-tal leerlingen van de tweede en de derde graad naar de klimaatbetoging in Brussel getrokken. De school heeft begrip voor het engagement van een aantal leerlingen die willen deelnemen aan deze actie, maar wil niet dat ze daarvoor spijbelen. Daarom maakten ze er meteen een eenmalige didactische uitstap van, voor leerlingen die daarvoor de toestemming kregen van hun ouders.

Klimaat als maatschappelijk thema

“We wilden op een positieve manier aan de slag gaan met het grote engagement van de leerlingen. In samenspraak met het leerkrachtenteam zijn we op zoek gegaan naar een alternatief om leerlingen blijvend te motiveren om zich in te zetten voor het klimaat”, zegt directrice Sofie Vercoutere. “Vanaf nu gaan we binnen de schoolmuren verder aan de slag met klimaat als maatschappelijk thema. We hebben al een project lopen rond duurzame voeding en starten ook een klimaatgroep op waarin leerlingen zich kunnen engageren om klimaatmaatregelen op schoolniveau uit te werken.”

We zijn hier als GoodFood@School-team heel trots op en hopen dat het andere scholen kan inspireren om er op dezelfde manier mee om te gaan.

Bekijk hier enkele persartikels die verschenen zijn

Directie en leerkrachten Atheneum Gentbrugge samen met leerlingen naar Brussel