Op naar gezond & duurzaam eten op alle Gentse scholen

28/11/2018
Femke Van Vaerenbergh
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

‘Jong geleerd is oud gedaan’, dat geldt zeker voor voedingsgewoonten. Veel scholen en ouders zijn vragende partij voor meer gezonde en duurzame voeding op school. Maar hoe help je leerlingen kiezen voor goed eten? En wat betekent dat voor de school zelf? Met een inspiratienamiddag willen Rikolto vzw, Logo Gezond+ vzw, Stad Gent en andere leden van de School Food Council schoolbesturen, directies en leerkrachten ondersteunen.

Gezond en duurzaam: hand in hand

Veggie of vlees, chocoladereep of appel, frisdrank of water? Elke dag, van boekentas tot bord, van speelplaats tot refter, kiezen we wat we eten. Maar hoe bewust maken we die keuze? Waar komt ons voedsel vandaan? Goed eten, dat is eten met respect voor jezelf, voor de aarde en degene die jouw eten heeft gemaakt. Hoe kunnen we kiezen voor goed eten, ook als we het thuis minder breed hebben? Hoe kunnen we als school zélf een gezonde leefomgeving zijn?

Gezond en duurzaam op school, hoe doe je dat?

Gentse scholen werkten de afgelopen jaren hard om gezonder en duurzamer eten te stimuleren bij hun leerlingen. Door bijvoorbeeld zelf het goede voorbeeld te geven met goede schoolmaaltijden, door Burger Boef en Vita Mike (projecten van de Wijkgezondheidscentra) op bezoek te vragen, een kookworkshop met EVA vzw of Lunch met Lef, of met hun eigen School Food Lab te sleutelen aan een geïntegreerd voedingsbeleid op school, gaande van tappunten voor kraantjeswater over duurzame maaltijden tot betrokken ouders.

Ook Vlaanderen wil dat de leerlingen houden van goed eten en drinken en voegde het gezondheidsbeleid als verplicht onderdeel van het beleid op leerlingenbegeleiding toe sinds 1 september 2018. In Gent slaan Rikolto vzw, Logo Gezond + vzw en het Onderwijscentrum Gent nu de handen in elkaar om scholen te ondersteunen.

Een voedingsbeleid kan pas slagen als de directie en leerkrachten erachter staan.

Deelnemer vormingsnamiddag

Eerste inspiratienamiddag Gezonde en Duurzame voeding voor Gentse scholen

Voor de eerste keer brachten de partners op 27 november 2018 Gentse scholen samen om concreet aan de slag te gaan met het voedingsbeleid van hun eigen school. Gezond Leven startte de namiddag door de gezondheidsmatrix uit te leggen.

Na de theorie volgde de praktijk en deed iedereen een poging om zijn eigen matrix in te vullen. Op die manier kon iedereen een idee krijgen van hun eigen praktijk rond voeding op school en kregen ze inzicht in de verschillende aspecten waarbij je rekening moet houden als je aan een voedingsbeleid op school wil werken.

Het was al snel duidelijk dat deze gezondheidsmatrix een ideale tool was om een gesprek te hebben met elkaar over de verschillende thema’s die een bij voedingsbeleid komen kijken. “Een voedingsbeleid kan pas slagen als de directie en leerkrachten erachter staan”, was een uitspraak die meermaals ter sprake kwam. Leerkrachten en directie waren met een groot aantal aanwezig dus dat lijkt alvast een stap in de goede richting. Uit de discussie kwamen 6 thema’s naar boven: waterbeleid, afvalbeleid, traktaties in de klas, warme maaltijden, diverse eetculturen en voeding integreren in projectweken. Mooie voorbeelden en uitdagingen werden uitgewisseld. Het delen van tips & tricks en het luisteren naar good practices zal helpen om elkaar te inspireren en er zelf allemaal mee aan de slag te gaan.