Pieter-Jan Lint geeft masterclass 'plantaardige keuken'

03/05/2018

Een grootkeuken laten kennis maken met de plantaardige keuken. Dat was de missie van Pieter-Jan Lint. Hij dompelde het personeel van het Nieuwenbosch-internaat van Gent en het TI Heilige Familie in Brugge onder in de masterclass "Een frisse kijk op de plantaardige keuken".

Nieuwenbosch, Gent

Chef-kok Cindy van Nieuwenbosch, directrice internaat Katrien en logistiek verantwoordelijke Piet kregen het voor elkaar om een halve dag hun post op school te verlaten om aan de workshop van chef Pieter-Jan Lint deel te nemen. Pieter-Jan kookt plantaardig gastronomisch. Hij weet alles van een verfijnde, plantaardige keuken, en hoe je smaken tot z’ n recht laat komen in de meest verrassende combinaties.

Deze keuken staat vrij ver van de dagelijkse realiteit van een grootkeuken zoals die in Nieuwenbosch. Pieter-Jan toonde de groep een aantal basistechnieken die ze ook voor hun leerlingenpubliek kunnen gebruiken. De workshop werkte inspirerend. En uiteraard zat 'the proof of the puddingin the eating'. Elk gerecht werd zorgvuldig bereid en geproefd. “Hmm, heel lekker”, klonk het in koor. Aan het einde van de namiddag zat ieders buikje vol, en gingen de deelnemers naar huis met concrete ideeën om in de schoolkeuken toe te passen. Op het menu van de school staat deze maand al een dressing van rode biet en falafelballetjes.

TI Heilige Familie, Brugge

Op hun vrije woensdagnamiddag namen chefkok Kevin, zijn souschef Nathalie en de leerkrachten Voeding van het TI Heilige Familie deel aan de masterclass van Pieter-Jan Lint.

Hoofddoel van de workshop was inspireren. Nieuwe ideeën opdoen voor in de keuken en voor de lessen voeding. Wist je bijvoorbeeld dat je de eieren in je chocomousse kan vervangen door het sap uit je blik kikkererwten?

Op het menu die namiddag stond onder andere heerlijke bulgursalade met granaatappel met humus van rode biet. Alles werd zorgvuldig gemaakt, geproefd en volmondig goedgekeurd. In een grootkeuken wordt er noodzakelijk anders gewerkt dan in een gastronomisch restaurant. Maar met hier en daar een aanpassing zullen de lessen en het menu er voortaan een tikkeltje anders uitzien. Inspiratiemissie geslaagd!