Project van buurt tot (school)bord in de startblokken

30/11/2021

Whole school approach-gewijs zetten we in op voeding op school in Antwerpen: Get Wasted brengt soep van geredde groenten. #FoodScienceClass zet voluit in op het verhogen van de voedselvaardigheden.

EIT Food, Rikolto, Sense, Special Fruit, Growzer en Groothandel Claessens zetten voluit in op een voedingsaanbod op school met groente- en fruitoverschotten, met de steun van Stad Antwerpen. Twee vestigingen van de Antwerpse IMS-school kunnen daardoor vanaf januari twee keer per week soep aanbieden die gemaakt zijn van overschotten. “Een win-win scenario: onze leerlingen krijgen gezonde voeding aan een toegankelijk tarief en tegelijkertijd redden we voeding van de afvalberg”, klinkt het bij Dimitri Meurrens, directeur Instituut Maris Stella - Sint-Agnes (IMS).

Van overschot op het veld tot geredde voeding op school

In ons huidige voedselsysteem gaat naar schatting 30-40% van de voeding verloren. Een deel daarvan is perfect eetbaar. Dus waarom voeding verloren laten gaan omdat het niet de juiste kleur of vorm heeft, of tegen de houdbaarheidsdatum aanloopt? Als reactie tegen die voedselverspilling lanceerde EIT Food het platform Get Wasted om die voeding een nieuwe bestemming te bieden.

Op de online circulaire marktplaats kunnen groothandels reststromen van groente aan voordelige tarieven aanbieden aan de sociale economie. Die verwerkt ze tot soepen die daarna aan bijvoorbeeld scholen en rusthuizen geleverd worden.

In deze eerste pilootfase gebeurt de matchmaking nog handmatig en wordt er enkel op kleine schaal getest. “Voor reststromen is er vandaag geen B2B afzetmarkt en bestaan er geen logistieke flows”, legt Yana Pannecoucke van EIT Food uit. “Voor al deze uitdagingen zoeken we samen met de partners in het project stapsgewijs naar haalbare oplossingen. We starten met soepen en hopen binnenkort ook smoothies te produceren voor Antwerpse scholen.”Zo neemt logistiek bedrijf BD Logistics voor deze fase de last mile delivery voor hun rekening.

Pilootfase voor 300 leerlingen

IMS ziet dit project alvast als een uitgelezen kans om haar leerlingen op hun 2 locaties gezonde soepen en smoothies aan te bieden. Dimitri Meurrens, directeur van het IMS: “Eat good, feel good. We willen alle leerlingen op onze school de kans geven gezond te eten en zich zo ook beter te voelen.”

Het pilootproject wordt momenteel voorbereid en start in januari op het IMS. Sense zal de soep bereiden in de keuken van Den Bell. Zij zijn vandaag al al partner voor de Stad Antwerpen in het uitbouwen van een aanbod van gezonde maaltijden op scholen. Daarnaast blijft het zoeken naar een slimme en efficiënte manier om reststromen te verwerken in zijn productieproces.

Het blijft niet beperkt tot het aanbod alleen, EIT Food en Rikolto voorzien ook een educatief luik in het project. Via lessen, workshops in de scholen en praktijkbezoeken aan onze partners, maken we leerlingen bovendien vertrouwd met duurzame & gezonde voeding, voedseloverschotten en sociale economie. Zo voorzien we de scholen van kwalitatieve voeding én een educatieve meerwaarde. De school is een cruciale plek om zowel de geesten als de magen te voeden.

Een Antwerps verhaal met potentieel

Historisch gezien is een voedingsaanbod op school in Antwerpen bijna onbestaande, het zal niet verbazen dat het heel veel voordelen heeft wel een gezond, duurzaam en toegankelijk aanbod te hebben. “In die jonge jaren wordt het toekomstige eetgedrag voor een groot stuk bepaald. Als je weet hoeveel eten er verloren gaat en je leert vervolgens ook nog hoe je met overschotten een lekker gerecht kan maken, is de oplossing dichtbij”, zegt Myrthe Peijnenborg, van Rikolto.

Alle partners hebben de ambitie in Antwerpen overschotten van groenten en fruit te verwerken tot soepen en smoothies voor veel meer scholen.

“Elke dag gaat er in de wereld voedsel verloren omdat het esthetisch niet perfect is of omdat de vraag niet afgestemd is op het aanbod en vice versa. Bij bederfbare producten zoals fruit en groenten is de kans nog groter en proberen we zo weinig mogelijk afval te creëren. De kans die EIT Food ons biedt is om de verspilling van reststromen te voorkomen en bovendien maatschappelijk een positieve impact te creëren. Samen met onze partner Claessens kunnen we een selectie van gezonde fruit en groenten aanbieden die mogelijk anders weggegooid worden. Deze circulaire gedachte is essentieel in onze visie”, aldus Koen Maes van Special Fruit.

Geïnteresseerde scholen kunnen zich aanmelden om deel te nemen aan de volgende fasen van het pilootproject. Myrthe.peijnenborg [at] rikolto.org