Sint-Pietersinstituut Gent ondertekent het GoodFood@School charter

09/01/2020

Winter, donker, regen, de leerlingen van het Sint-Pietersinstituut in Gent laten het niet aan hun hart komen. Ze protesteren aan de schoolpoort tegen de single-use plastic flesjes en blikjes. En dat doen ze goed. De PMD-vuilbakken op school werden leeggemaakt, de inhoud werd vakkundig bewerkt tot blikjesslingers. Tegelijkertijd werd er een affiche ontworpen. Die roept op tot actie over je eigen flesjesgebruik.

De reacties waren éénduidig: 'jammer dat er zoveel blikjes en flesjes worden gebruikt, maar wel een mooi zicht zo die slingers aan de inkom!'

De directie van de school heeft de boodschap goed begrepen en grijpt in door zich te engageren voor GoodFood@School, het programma rond gezonde en duurzame voeding van Rikolto, waar ook het vermijden van afval en het promoten van kraantjeswater een plaats heeft. Ze ondertekenden vandaag het GF@S charter en zetten zo hun intenties om in engagement.

Sinds september 2019 is er een werkgroep rond GoodFood@Sint-Pieters, waar zowel directie, leerkrachten en leerlingen actief betrokken zijn. Ook de kokkin van schoolcateraar Sodexo die op school de warme maaltijden klaarmaakt, is enthousiast en stapt mee in het verhaal. Binnenkort wordt er samen nagedacht over vegetarisch eten en voedselverspilling op school.

Zoveel engagement en enthousiasme, dat geeft energie! Goed bezig Sint-Pietersinstituut en wat een plezier om mee samen te werken!