Steinerschool in Gent zegt ja tegen gezonde en duurzame voeding!

05/02/2020

Het is koud en guur weer, maar dat houdt de vrolijke stemming niet tegen op de middelbare Steinerschool in Gent. En er is reden om te vieren, want de school heeft beslist om mee te stappen in het GoodFood@Schoolprogramma van Rikolto.

Om dat te bekrachtigen ondertekent directeur Tom in naam van de school het charter over gezonde en duurzame voeding. Daarmee engageert de school zich om voeding een plaats te geven, zowel in de klas, tijdens schoolreisjes, op personeelsdagen als op de speelplaats.

En.... Actie!

Om het GF@S-traject bekend te maken bij leerlingen en ouders verscheen in december een leuk artikeltje in het schoolblad. Maar enkel hiermee gaan we natuurlijk niet iedereen meenemen in het verhaal van gezonde en duurzame voeding. Daarom werd in het najaar van 2019 door het kernteam een actieplan opgesteld, waarmee ze nu aan de slag gaan. Groentebakken op de speelplaats, een poster over de 6 principes van duurzame voeding in de kookklas, een gemeenschappelijk voorraadbeheer, … Dat zijn maar enkele ideeën die in het tweede semester op stapel staan.

Alle leerkrachten denken mee

En om zeker te zijn dat niet enkel de leerkrachten van het kernteam hun zegje kunnen doen, werd ook aan alle andere leerkrachten input gevraagd. Daar kwamen nog extra ideeën uit, waaronder boeren uitnodigen om het te hebben over de voedselketen, tot zelfs een voedseldag organiseren op school. Dat wordt ongetwijfeld vervolgd!