Straffe kost - Gezonde en duurzame voeding op school

23/08/2019

Inzetten op gezonde en duurzame voeding, hoe begin je daar aan? Hoe breng je verandering op jouw school als het fout loopt met wat er dagelijks op je bord verschijnt? Hoe maak je van dat éénmalig project een blijvend resultaat?

Wij brengen je in contact met leerkrachten en collega's die je inspireren met hun eigen voorbeelden en ervaringen. We gaan verder dan een puur netwerkmoment. Bondgenoten zijn sleutel! Want we gaan samen op zoek naar antwoorden op jouw vragen.

Waar, wanneer en voor wie?

• Donderdag 28 november 2019

• We starten om 10u30 u met een rondleiding bij Hanssens Catering, Ambachtenlaan 2, 8560 Wevelgem. Dit is facultatief.

• Vanaf 13u is iedereen welkom voor het namiddagprogramma in het Dakcafé van Stad Kortrijk, ingang tegenover Papenstraat 23, 8500 Kortrijk.

• Leerkrachten, directies, CLB’s, PBD, MOEV-schoolondersteuners of scholengemeenschappen, jullie zijn allemaal welkom!

• 10u30-12u00 Rondleiding Hanssens Catering (facultatief)
  • 12u30-13u00 Lunch Dakcafé Kortrijk
  • 13u15-13u25 Welkom
  • 13u25-14u15 Jolien Plaete (Gezond Leven) en Myrthe Peijnenborg (Rikolto)
  • 14u15-14u30 Voorstelling pitchtafels
  • 14u30-15u00 Pitchtafel 1
  • 15u00-15u30 Pauze
  • 15u30-16u00 Pitchtafel 2
  • 16u00-16u30 Pitchtafel 3
  • 16u30 Nababbelen met een glas

Keynote Hoe zet je in op gezonde en duurzame voeding zonder te blijven hangen in éénmalige projecten. En waarom is dit zo belangrijk? Jolien Plaete (Gezond Leven) en Myrthe Peijnenborg (Rikolto) helpen je op weg 'naar een gezond en duurzaam voedingsbeleid'.

Pitchtafels Korte keten, gezonde en duurzame tussendoortjes, voedselverspilling, duurzame aanbestedingen,... Leerkrachten en experts delen hun 'good practices' op school. Tonnen inspiratie om met gezond en duurzaam eten aan de slag te gaan in je eigen school:

• Tafel 1: Hoe word je een PMD vrije school?

• Tafel 2: Leerlingen een stem geven en hen in een menucommissie mee laten nadenken over wat er op hun bord komt. (Nathalie Vanhoucke - Technisch Instituut Heilige Familie Brugge)

• Tafel 3: Voedselverspilling in de refter aanpakken? Sensibiliseer je leerlingen en organiseer een afvalmeting (Goedele Opsomer - Join For Water en Rikolto)

• Tafel 4: Ontdek de sterkte van jongerenambassadeurs op school. (Marika Laureyns - Sint-Jozef Humaniora Brugge)

• Tafel 5: De ins & outs van voedselveiligheid op school (Koen De Roover - FAVV)

• Tafel 6: Ga in gesprek met het Vlaams Instituut Gezond Leven. Meer info volgt. (Jolien Plaete - Gezond Leven en Lies Vanloo - Logo Brugge-Oostende)

• Tafel 7: Ontdek tips over hoe je je visie op gezonde en duurzame voeding in een aanbesteding krijgt. (Katharina Beelen - Rikolto)

• Tafel 8: Het belang van korte keten en concreet advies over hoe je dit thema in je school kan opnemen. (Anneleen Dedeyne - Inagro)

Schrijf je hier in

Inschrijven kan tot 25 november. Bezorg de link gerust aan geïnteresseerde leerkrachten, CLB’s, PBD, schoolondersteuners, ouderraden, duurzaamheidsambtenaren of andere geïnteresseerden. Hoe meer bondgenoten, hoe meer gezonde en duurzame voeding dagelijkse kost wordt. Straffe kost!

Meer info

GoodFood@School