Tweede sessie leertraject Duurzame voeding op school in West-Vlaanderen

04/12/2018
Femke Van Vaerenbergh
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

Vier keer per jaar gaan bevlogen leerkrachten en medewerkers van scholen en gemeentebesturen aan de slag om gezonde en duurzame voeding op de kaart te zetten in hun dagelijkse werkomgeving.

In de vier sessies van het leertraject Duurzame voeding op school worden de competenties versterkt en nieuwe vaardigheden aangereikt. Er is ruimte voor feedback, tips en een schouderklopje of duwtje in de rug van deelnemers en begeleiders. Dat alles om tegen 2021 op alle Vlaamse scholen een duurzaam en gezond voedingsbeleid te creëren.

Dit leertraject Duurzame voeding is tot stand gekomen met de steun van de Provincie West-Vlaanderen. De begeleiding gebeurt door MOS West-Vlaanderen en Rikolto.

Waar staan de deelnemers vandaag?

Tijdens de tweede sessie op 27 november zijn we te gast in de idyllische Freinetschool De Tandem in Sint-Kruis, Brugge. Begeleider Peter De Greef ontvangt er 13 gangmakers uit de rest van de provincie die elk voor hun specifieke context een beleid rond duurzame en gezonde voeding op poten zetten.

Al snel wordt duidelijk dat een dergelijk beleid introduceren, niet vanzelf gaat. “Toen onze kookploeg een workshop vegetarisch koken volgde, leek me dat het ideale moment om voortaan een wekelijkse vegetarische maaltijd in te voeren. Maar dat bleek te veel, te snel van mij”, zo verwoordt een deelneemster hoe haar eigen initiële enthousiasme bij momenten getemperd wordt. “Een school van 300 leerlingen, heeft al snel een netwerk van 1000 betrokkenen rond zich: familie, leerkrachten, medewerkers, directie, externe partners en zo verder”, vertelt begeleider Peter, “met zoveel stemmen is het dus normaal dat overleg soms traag en moeizaam verloopt, of gewoon vastloopt.”

Het is normaal dat overleg soms traag verloopt of zelfs vastloopt.

Peter De Greef Begeleider

Met een korte videoreportage over een eerder project rond het introduceren van duurzame voeding in de grootkeukens van de steden Gent en Antwerpen, toont Myrthe van Rikolto hoe het ook daar een proces was dat in vele kleine stappen gerealiseerd werd. “Alles ineens veranderen, kan niet”, horen we in de reportage. Bovendien is duurzame voeding op school een complex gegeven met veel aspecten. Het charter rond duurzame voeding dat GoodFood@School daarom opstelde en dat Myrthe hier introduceert, is daarbij een handig hulpmiddel om door de bomen het bos te blijven zien.

Concreet aan de slag

Het enthousiasme om aan het werk te gaan rond duurzame voeding delen de aanwezigen hier wel met elkaar. Om een project succesvol op poten te zetten met een blijvend effect krijgen ze de nodige tools aangereikt. Maar het is vooral door daarmee samen in overleg te gaan, te luisteren naar elkaar en ideeën uit te wisselen, dat ze de antwoorden vinden bij hun eigen project.

Na een middag van luisteren, overleggen en werken in kleine groepen, eindigt elke deelnemer met een concreet doel op maat van de eigen werking, om te realiseren tegen de volgende sessie. Van een artikel rond gezonde en duurzame voeding in de nieuwsbrief over het schenken van drinkbussen aan alle leerlingen tot het opnemen van de principes rond duurzame voeding in de plannen van de catering. “Ik hoop tijdens de eerste sessie van 2019 allemaal preuse (trotse, red.) mensen te zien!”, zo eindigt begeleider Peter de namiddag. Wij zijn alvast benieuwd en duimen mee.