Voedselverlies op het Sint-Pietersinstituut in Gent

13/03/2020

1/3de van je pizza weggooien nog voor je eraan begint. Het is de bittere realiteit, want 1/3de van het geproduceerde voedsel wereldwijd wordt weggegooid. Wie denkt dat de Vlaming de uitzondering op deze regels is, heeft het mis. Want ook hier in Vlaanderen wordt elke dag gemiddeld 90g perfect eetbaar voedsel per persoon weggegooid. En dan hebben we het nog niet gehad over wat er bij de supermarkt, in restaurants, en op het werk in de vuilbak belandt.

Het is wraakroepend dat er veel mensen honger lijden en er toch zoveel eten wordt verspild. Hoe doe je daar nu iets aan? De leerlingen van het Sint-Pietersinstituut in Gent gingen aan de slag. Samen met het kernteam van GF@S organiseerden ze een afvalmeting. Twee opeenvolgende weken gingen ze in hun schoolrestaurant meten hoeveel eten er achterblijft op de borden en dus wordt weggegooid. Ook de keuken, uitgebaat door Sodexo, werd gevraagd om mee te doen en bij te houden wat zij aan eten weggooiden.

Ondertussen zijn de resultaten bekend. Op twee weken tijd werd er 127,3 kg eten weggegooid. Dat is goed voor zo’n 34 maaltijden per dag. Groenten worden het meeste verspild: ze maken 30% van het verlies uit, gevolgd door vlees/vis/veggie met 25%. Daarna volgt de soep met 23% en als afsluiter het zetmeel met 22%.

En zoals het deze actieve school betaamt, staken de leerlingen de handen uit de mouwen om hier iets aan te doen. Deze ochtend stond er aan de schoolpoort een lange gedekte tafel met 34 borden, het equivalent van het aantal maaltijden dat verloren gaat. De reacties van andere leerlingen waren veelzeggend: wow, dat is kei veel!

Nu iedereen op de hoogte is, wordt het ook tijd om daar iets aan te doen. Vanaf volgende week hangen er in de refter bordjes uit om leerlingen erop te wijzen dat ze zelf kunnen aangeven hoeveel ze willen. De koks van Sodexo zorgen voor twee verschillende porties, eentje voor kleine en eentje voor grote eters.

Eet wat je neemt, neem wat je eet!