Vredeseilanden en Ter Groene Poorte gaan samen voor een duurzame keuken en klas

20/09/2016

Dit jaar werkt hotelschool Ter Groene Poorte in Brugge, en dan vooral de afdeling Grootkeuken, rond het thema duurzame voeding. Met het project de Groene Goesting willen ze verse, seizoensgebonden en lokale groenten en fruit vaker op het bord van de 1300 leerlingen van de school zien verschijnen. Dagelijks is er een aanbod van twee soorten warme groeten en een salad bar. Als je bedenkt dat deze leerlingen de koks van de toekomst zijn, is de mogelijke impact van het project immens. De groentekok Frank Fol is enthousiaste peter van het project.

Ter Groene Poorte staat er niet alleen voor. Vredeseilanden heeft veel ervaring in het begeleiden van grootkeukens naar een duurzamer voedingsbeleid in uiteenlopende sectoren. Nu staan de scholen op de voorgrond en wordt er ook een educatief luik voor leerlingen aan het begeleidingstraject toegevoegd.

Op 29 augustus 2016 kwamen alle betrokkenen voor het eerst samen. De verschillende duurzaamheidsthema’s werden besproken en voor elk thema werd een plan bedacht. Afsluiten deden we met het feestelijk onderteken van het charter. Dit onder het genot, en volledig in thema, van fair trade schuimwijn en hapjes op basis van peulvruchten.