“Warme maaltijden verdwijnen in tientallen scholen” kopten de kranten de afgelopen weken. Door de coronacrisis schrapten scholen tijdelijk de warme maaltijden. Dat bleek voor velen financiële en logistieke voordelen te hebben waardoor vele scholen nu beslissen om definitief te stoppen met de warme maaltijden.
Bij GoodFood@School vallen we niet van onze stoel bij deze berichtgeving, maar we zijn er natuurlijk niet gelukkig mee. Eerst en vooral: we nemen de scholen niets kwalijk. Het organiseren van de maaltijden ligt meestal bij het schoolpersoneel die dit er vaak extra moeten bijnemen.
Het definitief wegvallen van de maaltijden is echter een volgend teken aan de maatschappelijke wand: we hechten nog te weinig belang aan toegang tot goede voeding en voedselvaardigheden. Voedsel-wat? Dit is het hebben van kennis en vaardigheden om eten te kunnen plannen, regelen, kiezen en bereiden ten behoeve van een gezonde, veilige en duurzame voedingsinname. Als dit hoger op de maatschappelijke ladder zou staan, zouden we hier twee keer over nadenken.
Nochtans: tijdens de pandemie werden we om de oren geslagen met alarmerende berichten hierover. Over de link tussen een ongezonde levensstijl; overgewicht en corona. Over het recordjaar 2020 voor de voedselbanken. Hoera?
Helaas, alle zuurdesembroden die in bepaalde bubbels werden gebakken ten spijt, heeft dit niet geleid tot een breder maatschappelijk debat dat voeding verdient.