Waterproof // water proeven

18/12/2017

Op 23 november was het ZERO AFVALDAG. In Nieuwenbosch Humanoria, te Gent, vonden ze dat het moment bij uitstek om te testen hoe lekker leerlingen kraantjeswater vinden.

Ze hielden een kleinschalige verkenning op de speelplaats. Daar werden zes soorten water blind tentoongesteld om te proeven. Dit betrof kraantjeswater en vijf merksoorten water. Kraantjeswater was één van de winnaars; deze werd vaak als lekkerder aangeduid dan enkele geduchte merktegenstanders.

Water proeven lijkt niet meteen iets te maken hebben met afvalvermindering, maar wél als we vanaf nu herbruikbare flesjes kunnen vullen met kraantjeswater! De leerlingen onderzochten hoeveel plastic flesjes er nog door de schoolpoort komen. Zo een 54,5% neemt een PMD-flesje met water mee naar school. Maar de leerlingen geven aan dat er voorlopig nog te weinig mogelijkheden op school zijn om kraantjeswater te drinken of zulke herbruikbare flesjes opnieuw te vullen. Er is geen functioneel waterkraantje op de speelplaats; en ook in de refter is er geen watertappunt.

Dat klinkt alvast als een eerste uitdaging om met ons School Food Lab aan de slag te gaan!

Kijk op hun facebook voor updates!