Weg met wegwerpflesjes

07/02/2018

Nieuwen Bosch zet eerste stap richting duurzaam

Het einde van plastic wegwerpflessen is in zicht voor de humaniora Nieuwen Bosch in Gent. Voor een paar euro's kunnen leerlingen een hippe Dopper-fles kopen en de school voorziet een handige watertap op een aantal plaatsen. Ook het schoolreglement wordt binnenkort aangepast: binnen de schoolmuren zal enkel nog kraantjeswater worden getapt. Het drinken van kraantjeswater aanmoedingen en het gebruik van plastic ontmoedigen is een eerste start in een aantal inititatieven waarmee GoodFood@School werk maakt van duurzame voeding op school.

We bieden de flesjes niet gratis aan, om de leerlingen bewust te maken van hun duurzame aankoop. Het is een investering van een paar euro, die je snel terugverdient door je flesje gratis te vullen met kraantjeswater

Lodewijk Dedain Leerkracht

Onder begeleiding van Rikolto (Vredeseilanden) staken de directie, leerkrachten, de kokkin van de school en de leerlingen de koppen bij elkaar. Ze gaan aan de slag met afvalvermindering, afvalsortering, vegetarische alternatieven op school, lokale en seizoensgebonden producten en producten uit eerlijke handel en duurzame landbouw. Het bannen van wegwerpflesjes is de start van dit project.

Later dit voorjaar staan er nog tal van acties op de planning in Nieuwen Bosch. Zo zullen leerlingen experimenteren met voedsel voor de toekomst (zoals vb. zeewier, insecten). In de keuken gaat men aan de slag met vegetarische maaltijden.

Elke dag een nieuw flesje water mee naar school brengen? Dat is toch absurd! Het veroorzaakt een gigantische hoeveelheid afval, terwijl kraantjeswater spotgoedkoop is. Wij dromen van een PMD-vrije school.

Liesbet Burvenich leerkracht

Het enthousiasme om mee te stappen in dit verhaal is groot. De leerkrachten van Nieuwen Bosch hebben een geheel eigen manier gevonden om binnen te breken in het VTM-nieuws :)