Een hele schooldag rond duurzame voeding in Leuven

20/06/2019

Zelf je eigen foodwraps maken, leren hoe je voedselverspilling kan tegengaan, ontdekken waar chocolade vandaan komt of kennismaken met allerlei vreemde seizoensgroenten. De leerlingen van Stroom in Leuven kennen er ondertussen alles van.

Duurzame Week

Stroom is de tweede Leuvense pilootschool van GoodFood@School, die we twee jaar lang intensief begeleiden op weg naar een duurzaam voedingsbeleid op school.

Tijdens de Duurzame Week op school kon een dag rond duurzame voeding niet ontbreken. De leerlingen konden zelf kiezen uit vier verschillende lessen en workshops. In de ene les leerden ze wat fairtrade eigenlijk betekent, door onder andere zelf uit te beelden welke weg chocolade aflegt voor ze bij ons in de kast komt. Andere leerlingen gingen met strijkijzers, lapjes stof en bijenwas aan de slag om zelf foodwraps te maken. Met dit alternatief voor aluminiumfolie of plastic potjes, kunnen ze ook hun dagelijks lunchpakket voor school inpakken.

Een derde groep leerlingen leerde meer over voedselverspilling en wat ze daar zelf aan kunnen doen. Met een tafel vol gezond en duurzaam broodbeleg om te proeven ging dat leren extra vlot. De laatste groep kwam via allerlei spelletjes meer te weten over lokale en seizoensgebonden voeding. Zo proefden ze onder andere van vergeten groenten en ontdekten ze eetbaar zeewier.

Na de workshops was er nog tijd voor de leerkrachten om te quizzen met de groepjes en zo al spelend nog meer bij te leren. Zoveel leuker dan een gewone schooldag!