Meer plantaardig, maar minder avocado’s en liefst ook geen tomaten in de winter. De artikels over duurzame en gezonde voeding vliegen je om de oren. Zowel professioneel als privé is het al voeding wat de klok slaat, maar ook voor mij is het vaak zoeken naar het bos tussen de bomen.
Daarom is het belangrijk om niet enkel in te zetten op het aanbod, maar ook op de voedselvaardigheden van onze leerlingen. Meer weten is beter eten, en vice versa.
Met het project #FoodScienceClass willen we studenten dichter bij het voedselsysteem brengen. Eerst worden de leerlingen ondergedompeld in de wondere wereld van de voedselproductie. Wat is de geschiedenis hiervan, wat zijn (ultra)bewerkte voedingsmiddelen en wat zijn de voor- en nadelen? De leerlingen leren ook kritisch kijken naar (online) bronnen. Niet elke influencer die op Instagram beweert dat product A goed is tegen aandoening B, zegt dit volledig belangeloos of heeft dit goed onderbouwd.
Na de algemene informatie over het brede voedselveld, duiken we dieper in een specifiek onderwerp. Rikolto zou Rikolto niet zijn als we niet kiezen voor een duurzaam thema, namelijk voedselverspilling. Hoe kan de wetenschap ons helpen om minder voedsel te verspillen, maar wat kunnen we ook zelf doen? Daar gaan we samen met de leerlingen naar op zoek: ‘a science-based hack a day, keeps food waste away!’