De Gentse School Food Council aan zet!

21/04/2021

Webinars die je niet mag missen!

Wat zouden we leerkrachten en leerlingen met interesse in gezonde en duurzame voeding graag weer samenbrengen in toffe workshops, inspirerende events en dynamische uitwisselingen. Op inspiratiedagen waarbij we in fysieke ruimtes samenkomen, zullen we nog net iets langer moeten wachten, maar de Gentse School Food Council presenteert jullie graag the next best thing: de GoodFood@School Gent webinars!
Dit zijn 3 korte webinars vol inspiratie, concrete tips om op je school rond voeding te werken en de kans om al jouw vragen los te laten op verschillende organisaties met een expertise in het thema. En dit alles volledig gratis. Niet te missen dus! De webinars gaan door op 11, 18 en 25 mei (19u30-21u).

Meer info over de webinars?

De gedetailleerde beschrijving en het inschrijvingsformulier vind je hier.

School Food Council Gent

Op 20 april kwam de Gentse Council bijeen om de laatste puntjes op de i te zetten van deze webinar-reeks. We keken er ook samen (of toch soort van samen, want in deze digitale tijden moeten we creatief zijn) naar twee prachtige, korte documentaires van Laura Zuallaert. Deze documentaires zullen ook getoond worden tijdens de 1e GoodFood@School Gent webinar op 11 mei. Je kan ze zelf ook aanvragen om te tonen aan je collega’s of in je klas, eventueel mét nabespreking met Laura zelf.

Real Food for Real People

In Kopenhagen was er kritiek op de voeding die in overheidsinstellingen werd geserveerd: op het ‘plastic’ eten, op het slechte eten in de rusthuizen, op de manier waarop de voeding voor kinderen werd verwaarloosd in een welvarende maatschappij. Daarom werd in 2007 het MADHUS (Voedingshuis) van Kopenhagen opgericht, met de bedoeling om de voeding in alle overheidsinstellingen van de stad duurzamer, gezonder en lekkerder te maken, alsook om zowel de kennis van de chefs als de voedselvaardigheden van de leerlingen uit te breiden. Tegen 2015 kon men voor de 90 000 maaltijden van 900 overheidsinstellingen spreken van gezonde, seizoensgebonden maaltijden die voor 90% uit biologische ingrediënten bestaan – en dit zonder verhoging van de budgetten! Deze inspirerende documentaire toont hoe een utopisch idee geen fictie hoeft te blijven.

Het verhaal van Patrick Marchal

In de school Heilige Familie in Schaarbeek verzorgt Patrick Marchal, samen met twee collega’s dagelijks de (vegetarische) maaltijden van tweehonderd leerlingen. Alles vers en met veel passie. In deze documentaire zie je duidelijk hoe schoolmaaltijden veel méér kunnen zijn dan enkel het vullen van buikjes en hoe je ook in een stadsschool kinderen kan connecteren met verse voeding. Maar evengoed dat niet alles op één dag verwezenlijkt kan worden.

Wil je Laura’s films graag tonen op jouw school?

Dan mag je haar zeker bellen of een mailtje sturen!

• Laura Zuallaert
  • 0472/71.94.04