De Teunisbloem zet voeding nog meer op de agenda

13/06/2022
Femke Van Vaerenbergh
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

Dit schooljaar is steinerschool De Teunisbloem gestart met het 1-jarige GoodFood@School-traject. Een thema dat de school hoog op de agenda zet. Om met dit traject van start te gaan werd een werkgroep opgericht. De oproep voor deze werkgroep werd gedaan bij leerkrachten en ouders. We eindigden met een enthousiaste groep ouders en leerkrachten die samen met Femke van Rikolto regelmatig samenkwamen om te kijken waar de school nog extra stappen in kon zetten.

Duurzaamheid in de boekentas

Omdat de school geen warme maaltijden aanbiedt, was het belangrijk om te kijken naar wat er op school binnenkomt van eten. De school zette nu al in op lokale of bioproducten en op de kinderen zelf eten laten bereiden. Een aantal thema’s waar rond gewerkt is, is inzetten op seizoensfruit. Elke leerling kreeg een mooie seizoenskalender mee naar huis zodat ouders hier meer rekening mee kunnen houden wanneer ze fruit voorzien of groenten in de brooddoos steken.

2 ouders van de werkgroep hebben sinds februari wekelijks een berichtje voorzien rond voeding dat mee kon in de weekberichten die telkens vanuit de school naar de ouders verstuurd worden. Dit kon eens een recept zijn, een weetje over voeding, een tip voor in de brooddoos, iets vanuit de buurt rond voeding, … Zo bleven de ouders geïnspireerd worden door het thema.

Het aanbod op schoolevents

Naast het inspireren van de ouders voor de boekentas, keken we ook naar wat er wordt aangeboden op momenten zoals tijdens de opendeurdag, de schoolraad, de klusjesdagen, … Ook daar probeerden we het aanbod net dat tikkeltje gezonder en duurzamer te maken. Zo zorgde het GoodFood@School team voor een overheerlijke vegetarische pasta tijdens de klusjesdag, gingen we tijdens de opendeurdag de concurrentie aan met het zelfgemaakte cakebuffet door een groentenfrietkraam te voorzien waar iedereen een frietzak kon vullen met verse groenten in de vorm van frietjes met 3 lekkere dipsausjes, …

's Middags samen eten met iedereen tijdens een klusjesdag zorgt voor nog meer verbinding tussen de ouders. En de lekkere vegetarische pasta viel heel hard in de smaak!

Pieter Ouder werkgroep

Input van andere ouders

Verder vonden we het belangrijk dat we ook de input van andere ouders hoorden en kregen. Kwestie dat we niet gewoon zelf alles zouden beslissen. Daarom hebben we een bevraging opgesteld en die verspreid naar alle ouders. We vroegen hen naar de visie van de school op voeding, welke initiatieven De Teunisbloem nog kan nemen op vlak van gezonde en duurzame voeding, of ze fan zijn van het concept ‘donderdag veggiedag in de brooddoos’ en welke tips ze nog hebben. Daar kregen we wat respons op met leuke reacties. Zo staan ouders heel hard open om inspiratie te ontvangen voor de brooddoos en zouden ze interesse hebben als de school iets van voeding aanbiedt (bijvoorbeeld een 10uurtje of iets tijdens het middagmaal).
Boeiend om mee verder aan de slag te gaan! Donderdag Veggiedag kreeg alvast zijn plaats op school.

Ben je ook een Gentse school en wil je graag een gratis begeleiding?

Scholen spelen een cruciale rol in het leren over, en aanleren van goede en duurzame eetgewoonten. Om scholen hierin te ondersteunen, lanceert de dienst milieu en klimaat van stad Gent het GoodFood@Schooltraject. Dat is een unieke kans voor lagere én middelbare scholen in Gent om een 1 jarig gratis traject te volgen, waarin maximum 5 scholen dat extra duwtje in de rug krijgen om rond duurzame voeding aan de slag te gaan.

Lees er alles over!