Duurzame week in Stroom

24/03/2020

Meteen na de krokusvakantie vond in Stroom de duurzame week plaats: vijf dagen vol activiteiten in het teken van duurzaamheid. En daarbij was er natuurlijk ook aandacht voor duurzame voeding.

Duurzame soep en een wereldbuffet

De klassen uit het eerste jaar gingen de strijd aan met elkaar in de Green Class Challenge. Hiervoor voerden ze allerlei duurzame opdrachten uit. Bij één opdracht vielen uitzonderlijk veel punten te rapen: het maken van een duurzame korte-keten-bio-fairtrade-seizoensgebonden-…-soep. Leerlingen uit de verschillende klassen staken de handen uit de mouwen en toverden de verse groenten om tot een lekkere gezonde soep. En dat werd gesmaakt! Bovendien voldeed de soep aan verschillende van de duurzaamheidscriteria van de GoodFoodie-checklist!

Ook de tweedejaars gingen aan het koken! Bij verschillende mensen thuis bereidden groepjes leerlingen gerechten van over de hele wereld, zoals chili sin carne, vegetarische mini-loempia’s en parelcouscoussalade met feta en broccoli. Het resultaat werd telkens weer meegenomen naar school, waar alle medeleerlingen van het tweede jaar mochten proeven.

Brainstorm GoodFoodies

Voortbouwend op de ideeën van hun vorige brainstorm besloten de GoodFoodies om de Receptenchallenge te lanceren voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Zij kunnen recepten insturen van een lekkere, gezonde en zo duurzaam mogelijke lunch, brooddoos of snack. De GoodFoodies zullen uit alle inzendingen drie winnaars kiezen en alle recepten worden verzameld in een mooie receptenbundel. Op welke duurzaamheidscriteria de GoodFoodies letten, vertellen ze zelf nog eens in hun filmpje.

Debatteren over vegetarisme

Niets is zwart-wit. Daarom zijn er bij alles voor- en tegenargumenten. Dit ondervonden ook de eerstejaars die een heus debat voerden over vegetarisme.

Spelenderwijs aan de slag

Bij het spel Game of Food, ontwikkeld door Leefmilieu Brussel, namen de leerlingen het in kleine groepjes tegen elkaar op. Hoe duurzamer de ingrediënten die ze kozen, hoe meer punten ze verdienden. Op het einde stelde elk groepje een menu samen met de verzamelde ingrediënten, het ene nog origineler dan het andere. En wie het lekkerste menu kon voorschotelen, werd daar natuurlijk ook voor beloond.