GoodFood@school: Don Bosco Zwijnaarde zet in op een duurzaam voedselbeleid

02/06/2022

Yana, Emile en Marie vertellen ons waarom ze een duurzaam voedselbeleid op school zo belangrijk vinden en welke stappen ze hiervoor hebben ondernomen tijdens de 1-jarige GoodFood@School begeleiding:
"We merken dat er de laatste jaren enorm veel aan het veranderen is rond het klimaat. Als school kunnen we ons steentje bijdragen en de impact op de planeet zo laag mogelijk maken. Ook op vlak van voeding kan zij het voorbeeld geven. De school nam al een aantal initiatieven. Zo is de schoolkantine helemaal omgebouwd. Daardoor kunnen we nu bij de warme maaltijden zelf onze groenten opscheppen, wat voor veel minder voedselverspilling zorgt. En er is ook een mooie moestuin waar de leerlingen van de eerste graad mee aan de slag gaan. Nu willen wij met een aantal leerlingen nog een stapje verder gaan. De school wil hier graag in meegaan."

Johannes Lippens Leerkracht Don Bosco Zwijnaarde

Hoe zijn jullie begonnen met dit project?

Vanuit het seminarie ‘burgerschap’ mochten we kiezen rond welk thema we wilden werken. We zijn gestart met een groepje leerlingen dat rond duurzame voeding wilde werken. Femke van Rikolto kwam erbij om ons te ondersteunen waar nodig: na een quiz en brainstorm gingen we samen nadenken welke acties we wilden uitwerken. De realistische ideeën mochten we pitchen voor de directie en de ouderraad. Zij gaven gelukkig hun ‘go’ waardoor we onze ideeën verder konden uitwerken.

Voor welke thema’s hebben jullie gekozen?

• In het verleden verkochten we duurzame én gezonde Fairtrade tussendoortjes op de speelplaats in een caravan. De leerkracht die dit project trok, ging op pensioen. Niemand nam het project over. Sinds kort houden de vijfde- en zesdejaars elke donderdag de winkel opnieuw open in een beurtrolsysteem.

• Verder willen we ook dat meer leerlingen vegetarisch eten op school.. Zo kunnen we de CO2-uitstoot van de school enorm verlagen. Het leeft nu soms nog bij leerlingen dat vegetarische gerechten enkel voor vegetariërs zijn, terwijl die er voor iedereen zijn. Als we allemaal enkele dagen per week voor een vegetarisch gerecht kiezen, dan komen we al een heel eind! Dat is iets waar wij niet alleen over kunnen beslissen. Directie, keuken, Scolarest, … bekijken wat realistisch is om uit te proberen in het volgende schooljaar.

• We hebben ook les gegeven aan eerste- en tweedejaars rond duurzame voeding. Het feit dat leerlingen- in plaats van leerkrachten- dit verhaal vertellen, kan helpen om het thema te doen aanslaan. Het was spannend om te doen en we zagen dat ze het interessant vonden!

Leerkracht Johannes: De impact van de zesdejaars op de eerstejaars is niet te onderschatten. De leskwaliteit ligt iets lager dan wanneer de leerkracht deze kennis over brengt maar de eerstejaars kijken op naar de zesdejaars en gaan hen gemakkelijker overtuigen om de vegetarische maaltijd te proberen.

Als jullie mogen dromen, wat zouden jullie nog willen zien veranderen op school?

Dat iedereen zich bewust is van het belang van gezond en duurzaam te eten. Dat het een evidentie wordt om hier kritischer over te zijn. En dat het makkelijker wordt om vegetarisch te eten, dat je dit niet meer op voorhand moet doorgeven.

Leerkracht Johannes: Voor ons stopt het niet, nu dit traject eindigt. We blijven ook volgend schooljaar met de leerlingen inzetten op een duurzamere school. We hebben nog wel wat toekomstplannen zoals het plaatsen van gekoelde waterverdelers.

Wat blijft jullie het meeste bij na dit project?

• Het thema ‘duurzame voeding’ is een heel ruim concept. Om het beheersbaar te houden hebben we ons gefocust op specifieke onderdelen binnen het voedingsaanbod zelf. Plastic verpakking van de charcuterie bij de broodjes is bijvoorbeeld te complex om aan te pakken.

• De les voorbereiden was heel interessant. We wilden er eerst genoeg over weten, dus hebben we hier heel veel informatie rond opgezocht. We zijn nu bijna experten ;). En de ogen van de eerstejaars gingen echt open na het volgen van onze les. Het is leuk dat we hen kunnen inspireren.

• De organisatie van deze acties is niet te onderschatten. Er komt toch altijd meer bij kijken dan gedacht. Bij de leerlingen zelf merken we dat het thema nog meer kan leven. Er is nog ruimte voor groei.

Leerkracht Johannes: Het is mooi om te zien dat we als school steeds meer inzetten op duurzaamheid. We hebben al een hele weg afgelegd. Er is al veel veranderd en er zijn nog plannen voor de toekomst. We zijn dankbaar voor de begeleiding die Femke van Rikolto ons dit jaar gaf. Dankzij de begeleiding van GoodFood@School konden we een aantal stappen in de goede richting zetten. Femke hielp ons enerzijds om op een structurele manier aan ons beleid te werken en anderzijds om met de leerlingen aan de slag te gaan. Deze begeleiding op maat heeft er voor gezorgd dat we dit jaar echt een aantal structurele stappen vooruit hebben gezet. Ik kan GoodFood@school aan andere scholen alleen maar aanraden!

Ook goesting gekregen om aan de slag te gaan met GoodFood@School in Gent?

De dienst Milieu en Klimaat van stad Gent en Rikolto bieden ook jouw school in Gent de kans om een jaar lang begeleid te worden. Dit is een unieke kans om, met dat extra duwtje in de rug, rond duurzame voeding aan de slag te gaan. Vijf nieuwe scholen, zowel lagere als middelbare scholen komen in aanmerking voor het volgende GoodFood@Schooltraject.

Lees er hier alles over...