Minder voedselverspilling in Brugge met een tweede afvalmeting?

18/02/2020
Femke Van Vaerenbergh
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

De eerste afvalmeting

In oktober 2019 hielden we een eerste afvalmeting in de refter van Sint-Jozef Humaniora in Brugge. Lees hier hoe dat in zijn werk ging. Een aantal conclusies van toen:

• Er werd in totaal 41,15 kg voedsel weggegooid
  • Vlees was de component die het meeste werd weggegooid
  • Sommige leerlingen lieten zonder te proeven hun stuk vlees op hun bord liggen

Met deze resultaten zijn we in de school aan de slag gegaan. De leerlingen kregen de resultaten te zien op de speelplaats en kregen tips over hoe ze minder voedsel kunnen verspillen. Ook de keuken heeft niet stilgezeten en biedt sindsdien bijvoorbeeld ook halve porties vlees aan.

Ook benieuwd naar het resultaat van de tweede afvalmeting?

Maar heeft dit allemaal nu ook iets uitgehaald? Zijn leerlingen zich bewuster geworden van het belang van voeding? Zullen ze nu minder voedsel in de vuilbak gooien? Nemen ze de halve porties vlees?
Dat willen we graag te weten komen met een tweede afvalmeting die we uiteraard niet op voorhand aankondigden. Die doen we in de week vlak voor de krokusvakantie. Ben je ook benieuwd naar de resultaten? Hou dan zeker onze website mee in de gaten!