School Food Council Leuven zet weer stappen vooruit

25/03/2021

Op 26 februari kwam de School Food Council opnieuw samen. We begonnen met een opfrissing hoe de School Food Council ondertussen verankerd is in de Leuvense werking.

Stedelijke verankering

Scholen2030

Rikolto is ankerpunt voor het thema voeding en samen met het netwerk de School Food Council trachten ze gezonde en duurzame voeding in de Leuvense scholen door te voeren. Scholen2030 lanceerde ondertussen haar website School2030 waarop er inspirerende actiefiches te vinden zijn om het thema op de kaart te zetten op school. Bovendien worden Leuvense scholen opgeroepen om hun duurzaam plan uit te schrijven (over de verschillende thema’s waaronder voeding), tegen eind april: zo kunnen ze een subsidie ontvangen om er vanaf september werk van te maken.

Leuvense voedselstrategie

Daarnaast is Rikolto ook werfleider van de werf ‘gezonde en duurzame voeding op school’ binnen de Leuvense voedselstrategie, we merken -ook in andere steden - dat het bestaan van zulke voedselstrategie het makkelijker maakt om ook in de scholen aan de slag te gaan. Het trekkersteam van de Leuvense voedselstrategie heeft alvast haar werk gemaakt van een EcoFoodMap een digitaal kompas om te snuisteren in het Leuvense voedselsysteem, met natuurlijk ook partners, experts en initiatieven rond voeding op school.

Doelen van de School Food Council

Helpdesk voor scholen

Sowieso nemen we de rol op als ankerpunt en zullen we de scholen wegwijs maken en hen ondersteunen bij al hun vragen. Dat gaat op volle toeren beginnen draaien en als de scholen hun duurzame plannen hebben gemaakt en willen beginnen uitvoeren. Hopelijk beginnen we in september 2021 aan een ‘normaal’ schooljaar.

Volgende week woensdag 31 maart om 14u houden we vanuit GoodFood@School ook een vragenuurtje waar je al je vragen op tafel kan leggen.

Gezonde en duurzame schoolmaaltijden

De ambitie leeft om de schoolmaaltijden van de Leuvense scholen gezonder en duurzamer te krijgen. Hiervoor is het belangrijk dat we een goed zicht hebben op het aanbod en de dynamiek die er leeft. Twee UCLL studenten doen hierover hun afstudeerwerk, in samenwerking met Rikolto, en werken alvast naar een aantal concrete aanbevelingen toe.

In dit overleg van de School Food Council deelt de financieel directrice van het GO! Scholengroep Leuven-Landen-Tienen haar bevindingen. Voor de deelnemers was het erg verhelderend om te horen met welke knelpunten, maar ook met welke hefbomen een scholengroep te maken krijgt. De goodwill van de verschillende deelnemers om hier samen werk van te maken, was duidelijk. Rikolto zal met deelnemers van het GO!, met Viersprong en met KSLeuven kijken of we een workshop kunnen organiseren om dieper in te gaan op een plan van aanpak rond de aanbestedingen en grootkeukens.

Gezonde en duurzame soep voor allen

Het vorige overleg van de School Food Council eindigde met het hands-on plan: elke dag soep voor elke leerling van het lager onderwijs. Ook hierover werd een enthousiaste uitwisseling gehouden. We willen graag in mei-juni en vervolgens in september van start gaan met een aantal pilootprojecten in scholen die zich hiervoor hebben opgegeven via de UCLL studenten. Hierbij bouwen we verder op de dynamiek en expertise van bestaande initiatieven.