Soep en/of smoothies op jouw school? (in Antwerpen)

01/06/2022
Myrthe Peijnenborg
Programma medewerker GoodFood@School bij Rikolto

Dit schooljaar hebben we volop geëxperimenteerd met het aanbieden van soep en smoothies op verschillende secundaire scholen in Antwerpen. Dit aanbod wordt gemaakt van groenten- en fruitoverschotten en door een mooie samenwerking met Foodsavers van de stad Antwerpen geleverd tot aan de schoolpoort. Dit zorgt ervoor dat het aanbod aan een zeer toegankelijke prijs kan worden aangeboden aan school. Dit alles maakt deel uit van het project Get Wasted waar je in dit artikel meer over kan lezen.

Beter weten is beter eten
Naast een voedingsaanbod bieden we ook een lessenpakket aan, want beter weten is beter eten. Scholen die meedoen met de smoothies/soep kunnen dit ook aanvragen. Het digitale pakket is beschikbaar vanaf december, een aantal scholen maken nog kans dat we het tot in de klas zelf brengen!

Het instapmoment, de volumes en het aantal dagen dat de school soep wil aanbieden is allemaal in overleg met de school. Belangrijk is dat dit een haalbaar project is voor alle partners.
De deelnemende scholen zijn alvast enthousiast:

Een win-win scenario: onze leerlingen krijgen gezonde voeding aan een toegankelijk tarief en tegelijkertijd redden we voeding van de afvalberg

Dimitri Meurrens Directeur IMS

Oh eindelijk iets gezonds op school!

Leerling OLVC plus

Geïnteresseerd om deel te nemen? Vragen?

Stuur een mailtje naar myrthe.peijnenborg [at] rikolto.org of bel Myrthe op het nummer 0479/50.06.13
Het project ‘Van buurt tot (school)bord’ is een project in samenwerking met Get Wasted. Dit is een samenwerking van Klimaatfonds Antwerpen, EIT Food en Rikolto.