Stroom in Leuven, de nieuwe pilootschool

03/12/2018

Een projectweek in thema van duurzaamheid

Stroom, onze nieuwe pilootschool in Leuven, zet vier keer per jaar alles op alles in een projectweek. Het lessenrooster, de vakken en de klassen worden door elkaar gehaald, ze trekken naar buiten en werken gedurende één week intensief rond een centraal thema. De eerste projectweek ging door van 8 tot 12 oktober en hield in om een heuse eigen ‘Ronde van Leuven’ op touw te zetten. Fietstocht organiseren, de technische aspecten van de fiets ontdekken, gezonde drankjes maken. Dat laatste sluit natuurlijk aan bij GoodFood@School. Met fruit en groenten maakten de leerlingen smoothies en ze kwamen meer te weten over energiewaarde van fruit, energieverbruik tijdens sport, etc. Wij kijken al uit naar de laatste projectweek in juni, die volledig in het teken zal staan van duurzaamheid!

5 duurzame uitdagingen

Stroom heeft zich geëngageerd voor de GoodPlanet Challenges. Dat houdt in dat ze 5 duurzame uitdagingen aangaan die ze kaderen binnen het thema GoodFood@School. Ze gebruiken deze challenges om uitdagingen aan te kaarten, waar we met het GoodFood@School programma nog verder op zullen doorgaan.

Pimp je boterham!

Op 16 oktober was het eerste thema ‘Eet lokaal, denk globaal’ aan de beurt. Met een ‘pimp je boterham’ actie, gingen de leerlingen aan de slag om hun brooddoos gezonder te maken. Via Voedselteams bestelden ze biologische groenten van De Wikke, en hiermee verrijkten ze hun lunch. Op 22 november was het thema ‘Zero afval’ aan de beurt. Leerlingen die een herbruikbare drinkfles of een brooddoos mee naar school hadden, werden beloond met lekkers van de Sint.

Leerlingen, ouders en leerkrachten zijn helemaal mee

De hele school is ondertussen op de hoogte dat Stroom zich inzet voor GoodFood@School. De ouders zijn op de hoogte gebracht op de eerste ouderbijeenkomst, en ze werden opgeroepen om hier mee hun schouders onder te zetten. De leerkrachten kregen een uitgebreide presentatie en ondertekenden het charter waarin de engagementen zijn opgenomen. En binnenkort krijgen de leerlingen een inleidende les over gezonde en duurzame voeding, waarna ze aan de slag gaan met de brooddozenbattle.