We organiseerden een vegetarische kookworkshop voor schoolkoks

20/05/2019

In het Technisch Instituut Heilige Familie in Brugge, een van de pilootscholen van GoodFood@School, komen chefs van verschillende schoolkeukens van cateraar Scolarest (Compass Group) samen voor een workshop vegetarisch koken.

GoodFood@School-medewerkster Femke begint met een kleine inleiding gevolgd door een uurtje theorie, gegeven door EVA vzw. Wat is vegetarisch? Wat is veganistisch? En hoe verleid je leerlingen en leerkrachten op school om voor een vegetarisch gerecht te kiezen? Tip: door een aantrekkelijke presentatie van het gerecht en een mooie naam.

Daarna is het tijd voor de praktijk. Per twee gaan de chefs aan de slag met een recept van begeleidster Cathy Goyvaerts van EVA vzw. Het is duidelijk dat we hier met ervaren mensen te maken hebben, want in no time vliegt iedereen erin om snel en efficiënt vijf mooi gepresenteerde gerechten op tafel te toveren. Tijdens het koken leren de deelnemers nieuwe ingrediënten en kruidenmixen kennen. Er wordt ook meteen gecheckt welke ingrediënten ze ook hun eigen aankooplijst van de school terug kunnen vinden.

Op het einde wordt de keuken nog even razendsnel opgeruimd, om dan samen de vijf gerechten te proeven... en unaniem goed te keuren!