Workshop 'red de restjes' in Antwerpen

23/02/2022
Myrthe Peijnenborg
Programma medewerker GoodFood@School bij Rikolto

We hebben het al eerder over het belang van voedselvaardigheden gehad. Het is én relevant dat je kennis hebt over gezonde en duurzame voeding, maar ook dat je weet hoe je er zelf mee aan de slag kunt. Iedereen zal op een gegeven moment zijn eigen potje moeten koken en willen we dat dit een gezond en duurzaam potje is, kunnen we er niet vroeg genoeg mee beginnen.

Daarom zit er in het project ‘van buurt tot (school)bord’ ook een kookworkshop. En het is een specialleke: hoe red je zoveel mogelijk eten van de vuilnisbak?

Van kikkererwtenvocht tot chocomousse

De leerlingen van Maatschappij en Welzijn van het IMS hebben eerder les gehad over het tegengaan van voedselverspilling en waarom dit zo belangrijk is. Hoog tijd voor de “walk your talk”. Hoe pak je dit nu aan in de keuken? Niemand beter dan Elke van Het Kabinet van Gezonde Zaken om ons dat te leren.

We gooien vaak vervallen eten weg, maar dat niet alleen, ook perfect eetbare delen van groenten en fruit belanden in de vuilnisbak en dat is zonde. Zo zijn de bladeren van je bloemkool een heel lekker tussendoortje als je ze met wat olijfolie, peper & zout roostert in de oven. Dit hebben de leerlingen niet gedaan, wel maakten we een zoete aardappel wortelsoep. Als extra smaakmaker toverde we het loof van wortel om tot een pesto. Een verrassende smaakbom met onder andere basilicum, kardemon en pecannoten. Dat je gft een stuk minder vol zit is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.

Ook werd er een heerlijke chocomousse gemaakt. In plaats van eiwit, gebruikten we het vocht van kikkererwten, ook wel aquafaba genoemd. De leerlingen stonden heel sceptisch tegenover het gebruik van deze producten. ‘Kikkererwtenvocht, excuseer?’ Maar aan het einde konden ze alleen maar beamen: je proeft het verschil niet!

Thuis eens koken met restjes?

Ontdek de recepten

Interesse?

Geïnteresseerde scholen in Antwerpen kunnen zich aanmelden om deel te nemen aan dit mooie project. Stuur hiervoor een mailtje naar myrthe.peijnenborg [at] rikolto.org.

Dit project wordt ondersteund door het Klimaatfonds van de stad Antwerpen en EIT Food.