De GoodFood@School Gent Webinars: een terugblik

27/05/2021

Afgelopen dinsdag sloten we de GoodFood@School Gent webinars af met deze mooie woorden van een deelnemende leerkracht: “Het was leerrijk en verrijkend. Goed gedaan. Nu is het aan ons.” Vanuit de Gentse School Food Council blijven we jullie natuurlijk graag ondersteunen bij alles wat jullie rond gezonde, duurzame en toegankelijke voeding op school doen. Maar voordat we er weer in vliegen om plannen te maken voor volgend schooljaar, blikken we even terug op een geslaagde webinar-reeks.

GoodFood@School Gent

Heel wat leerkrachten, directies en andere schoolmedewerkers zijn enorm gemotiveerd om te werken aan (nog) betere voeding en voedingseducatie op hun school. Soms weet je echter niet waar starten en wat er mogelijk is, of stuit je op moeilijkheden onderweg. Om de Gentse scholen hierin te ondersteunen, riepen we het initiatief GoodFood@School Gent in leven. Live events kunnen nu nog even niet, maar om de hongerige breinen dit schooljaar toch te kunnen voeden, organiseerden we de GoodFood@School Gent Webinars.

Samen wegdromen

Verandering begint met durven dromen. Daarom droomden we tijdens de 1e webinar weg bij 2 prachtige documentaires. In Real Food for Real People zagen we hoe de maaltijden in onder andere scholen in Kopenhagen een stuk gezonder en duurzamer werden zonder de prijs te verhogen, door in te zetten op vegetarische maaltijden en het terugdringen van voedselverspilling. In Het verhaal van Patrick Marchal volgden we een chef van de Brusselse school Heilige Familie die dagelijks vol passie verse maaltijden bereidt. We onthouden ook dat dergelijke mooie voorbeelden het resultaat van een stapsgewijs proces zijn: het project van Patrick Marchal startte jaren geleden met enkel soep, en groeide van daaruit verder.

Inspiratie van eigen bodem

Ook bij de Gentse scholen vinden we mooie voorbeelden die ons doen dromen: Anneleen van het Don Boscocollege Zwijnaarde toont ons hoe ze samen met haar leerlingen in de mooie moestuin op hun school werkt. De leerlingen leren er over de natuur, ecologisch tuinieren, moestuinplannen maken én leren er nieuwe smaken kennen. Bij de opstart van de moestuin kreeg Anneleen hulp via een moestuinbegeleiding van Stad Gent.

Ik was in het begin zelf geen kenner, ik heb alles gaandeweg mee geleerd

Anneleen Leerkracht Don Boscocollege Zwijnaarde

Ook in het Gentse Sint-Pietersinstituut hebben ze een moestuin. Leerkracht Wim vertelt hoe deze moestuin het mentaal welzijn bevordert – van zijn leerlingen, én van zichzelf. En er zijn nog voordelen:

“Ook de leerlingen die niet in de moestuin werken zien wel dat er vanalles groeit en leren nieuwe groenten kennen, omdat de moestuin redelijk in het zicht ligt. Dan krijg ik vragen als ‘Huuh, aardpeer! Meneer, wat is aardpeer?’, zoals een puber dat dan vraagt.

Wim Leerkracht Sint-Pietersinstituut

Wim van het Sint-Pietersinstituut en Evelien van het Atheneum Gentbrugge getuigen ook over hun andere initiatieven rond voeding op school. Gaande van sensibilisering rond voedselverspilling en het verduurzamen van het jaarlijkse ontbijt, tot het installeren van watertaps en samen met de cateraar het vegetarisch aanbod verbeteren.

Natuurlijk loopt niet altijd alles van een leien dakje. Soms bots je op weerstand van leerlingen, ouders of je collega’s. Dat kan ontmoedigend werken. Maar de verhalen van vanavond geven ons hoop en nieuwe moed! Want dat de aanhouder wint, wordt nogmaals aangetoond.

“Als er dingen veranderen kan dat soms voor weerstand zorgen bij collega’s omdat ze liever ‘hun dingen van vroeger’ hebben. Maar na een tijd wordt wat veranderd is de nieuwe de norm, en ebt die weerstand weg.

Evelien Leerkracht Atheneum Gentbrugge

Van droom naar werkelijkheid?

Na al deze getuigenissen en dromen kriebelt het waarschijnlijk om aan de slag te gaan op je eigen school. Om hierbij te helpen, ging Naomi van Rikolto tijdens de 2e webinar in op hoe je dit concreet kan realiseren. Het liefst werk je hierbij niet enkel met losse acties, maar veranker je die acties in een voedingsbeleid. Er zijn heel wat mogelijkheden rond allerlei thema’s. Bijvoorbeeld een afvalmeting om de voedselverspilling in kaart te brengen, het stapsgewijs aanpakken van de tussendoortjes of het inzetten op vegetarische broodjes. Hoe je deze en nog een heleboel andere zaken kan aanpakken, vind je terug in onze gratis online toolkit. Neem er zeker een kijkje!

Experten staan jullie graag bij

Na de vorige 2 webinars heb je mogelijks nieuwe dromen en plannen die je graag eens wil aftoetsen bij experts. Of misschien zoek je nog extra inspiratie, of wil je wel aan de slag maar kan je wat hulp gebruiken en weet je nog niet goed waar je terecht kunt. Voor al deze zaken organiseerden we afgelopen dinsdag een laatste webinar. Hier stelden 6 organisaties met expertise in voeding op school zichzelf en hun aanbod voor, waarna de deelnemers al hun vragen op hen mochten afvuren. Koen van het FAVV vertelde ons alles over voedselveiligheid op school. Sarah van Join For Water legde ons de link tussen voeding en waterverbruik uit, en hoe je hiermee op school aan de slag kan. Ook MOS, Logo Gezond+, Velt en Rikolto bieden zowel begeleidingen als materialen aan waar je als school beroep op kan doen. Bij al deze organisaties kan je steeds terecht als je vragen hebt. Veel informatie is ook terug te vinden op hun websites, dus neem er zeker eens een kijkje.

We danken alle sprekers en deelnemers voor hun bijdrage aan deze mooie webinars. Het aanbod van de partners van de Gentse School Food Council kan je bekijken op deze webpagina. Heb je een vraag of opmerking? Laat het ons weten via info [at] goodfoodatschool.be! En we houden jullie zeker op de hoogte van toekomstige activiteiten.